• ائوزینوفیلی خون محیطی و سابقه آلرژی در بیماران با بیماری عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 695
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بیماری عروق کرونر شایع ترین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه می باشد. آتروسکلروز مهم ترین علت زمینه ای این بیماری است. مطالعات متعددی نشان داده اند که تعداد لکوسیت های خون محیطی ممکن است یکی از عوامل خطر بیماری باشد، اما در مورد نقش ائوزینوفیلی و سابقه آلرژی اطلاعات کمی در دسترس می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بیماری عروق کرونر قلب با ائوزینوفیلی و سابقه آلرژی می باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد- شاهدی روی 190 نمونه، شامل 95 بیمار با بیماری شناخته شده عروق کرونر و 95 نفر شاهد انجام شد. سابقه آلرژی توسط پزشک از بیمار گرفته شد. از هر بیمار نمونه خون صبحگاهی گرفته شده و با دو روش تفسیر لام خون محیطی و دستگاه کولتر تعداد لکوسیت ها، نوتروفیل ها و ائوزینوفیل ها اندازه گیری و نسبت ائوزینوفیل ها به لکوسیت ها محاسبه شد.

    یافته ها: میانگین و انحراف معیار استاندارد شده تعداد لکوسیت ها در گروه مورد و شاهد به ترتیب 253±8802 و 351±9813 سلول در میلی متر مکعب خون بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.05p<). تعداد متوسط ائوزینوفیل های خون محیطی 15.6±124.8 و 11.8±79.1 سلول در هر میلی متر مکعب بود که این اختلاف نیز از نظر آماری معنی دار بود (0.05p<). نسبت ائوزینوفیل به لکوسیت ها در گروه مورد 1.43 درصد و در گروه شاهد 0.88 درصد بود که این اختلاف نیز با 0.01p< معنی دار بود. بین سابقه آلرژی در دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: رابطه مثبتی بین ائوزینوفیلی خون محیطی و بیماری عروق کرونری وجود دارد. بنابراین ائوزینوفیلی خون محیطی ممکن است پیشگویی کننده میزان ابتلا بیشتر به بیماری عروق کرونر باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها