• اثر حفاظتی ویتامین d3 و کنژوگه gp63 و توکسویید کزاز بر ایجاد زخم های جلدی لیشمانیایی در موش balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 619
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: gp63 پروتئاز اصلی سطح پروماستیگوت های لیشمانیا است که در بیماری زایی آن نقش مهمی دارد. از آن جا که به تنهایی قادر به ایجاد محافظت موثر علیه لیشمانیوز نمی باشد، هدف این تحقیق بررسی اثر حفاظتی کنژوگه و توکسویید کزاز به همراه ویتامین d3 در موش های حساس balb/c در مقابل لیشمانیوز پوستی می باشد.

    روش بررسی: این پژوهش مطالعه ای بنیادی- کاربردی و به روش تجربی است که از مهرماه 1381 تا خرداد 1383 در دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفت. ما 109×5 لپتوموناد leishmania (l.) major سویه [mrho/ir/75/er] را کشت دادیم. ملکول gp63 با روش افینیتی کروماتوگرافی تلخیص گردید و با توکسویید کزاز کنژوگه شد و برای ایمن سازی در 8 گروه از موش هایز ماده balb/c استفاده شد.

    نتایج: نتایج نشان داد موش هایی که کنژوگه و ویتامین d3 دریافت کردنداز لحاظ افزایش اندازه قطر زخم اختلاف معنی داری نشان دادند (0.05p≤). در کشت طحال نیز نشان داده شد که در این گروه بیماری سیستمیک نگردیده است.

    نتیجه گیری: بنابراین کنژوگاسیون gp63 با توکسویید کزاز که باعث تقویت ایمنی سلولی است و به کاربرد آن همراه با ویتامین d3 که محرک فعالیت ماکروفاژهاست می تواند نوید بخش تولید یک فرآورده مناسب علیه لیشمانیوز باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها