• مقایسه ی اثر عصاره آبی تخم شوید با لواستاتین در کاهش لیپیدها و لیپوپروتئین های خون در موش بزرگ آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    مقدمه: اختلال چربی های خون از مهم ترین فاکتورهای خطرناک در ایجاد آترواسکلروز شریان های کرونر قلب هستند. داروی لواستاتین ماده قوی برای جلوگیری از فعالیت آنزیم hmg-coa ردوکتاز می باشد که غلظت کلسترول در ldl و vldl را کاهش می دهد. گیاه شوید نیز موجب کاهش چربی های خون می شود گیاه علفی و معطر با نام علمی (anethum graveolens.l) و اجزای اصلی شوید کاروون، فلاندرنن، لیمونن و تاتن می باشد که دارای فرمول مولکولی حلقوی می باشد و به عنوان یک مهار کننده چربی ها عمل می کند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه اثر داروی شیمیایی لواستاتین و عصاره آبی تخم شوید  بر سطوح لیپیدهای پلاسمای خون است.

    روش بررسی: این پژوهش از نوع تجربی که 32 رات نر از نژاد ویستار با وزن 30±250 گرم وارد مطالعه شد و رات ها در دمای 1±23 درجه سانتی گراد نگهداری و به 4 گروه 8 تایی تقسیم شدند. به گروه 1 و 2 به ترتیب رژیم عادی و پر کلسترول و به گروه های 3و4 به ترتیب رژیم پر کلسترول به همراه لواستاتین و عصاره آبی تخم شوید به مدت 3 هفته داده شد. سپس از گروه های فوق خون گیری به عمل آمد و سطح پلاسمایی لیپیدهای حیوان به روش دستی اندازه گیری گردید.

    نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که عصاره آبی تخم شوید و لواستاتین هر کدام به تنهایی سطح پلاسمایی کلسترول، تری گلیسرید، tg/hdl,ldl/hdl,ldl را نسبت به گروه پرچرب به طور معنی داری کاهش داده است در مورد گروه عصاره ابی تخم شوید میزان سطح پلاسمای کلسترول و ldl خون موش ها از گروه لواستاتین به طور معنی درای کاهش داده است در مورد گروه عصاره آبی تخم شوید میزان سطح پلاسمای کلسترول و ldl خون موش ها از گروه لواستاتین به طور معنی داری کاهش بیشتری را نشان داده است (0.001(p< اما در مورد، tg/hdl,ldl/hdl,ldl اختلاف بین دو گروه مشاهده نشد در مورد hdl هر دو افزایش معنی داری نسبت به گروه پرچرب را نشان داده (0.001(p<  که این افزایش در مورد لواستاتین تاثیر بیشتری داشته است.

    نتیجه گیری: یافته های به دست آمده از عصاره آبی تخم شوید نشان می دهد که این گیاه بر روی لیپیدهای پلاسما موثر بوده و در مورد کلسترول و ldl تاثیر بیشتری نسبت به داروی لواستاتین داشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها