• شیوع و علل نابینایی و کم بینایی در نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 2602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تعداد زیادی افراد کم بینا و نابینا در سراسر دنیا وجود دارند و اطلاعات شیوع کم بینایی و نابینایی در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد. در سال 1995 سازمان بهداشت جهانی (who) تخمین زد که 37.1 میلیون نفر نابینا در دنیا وجود دارد. متعاقباً گزارش شد که 110 میلیون نفر اختلالات شدید بینایی دارند که در ریسک بالای نابینایی قرار دارند. تخمین زده می شود که سالانه حدود 2 میلیون نفر نابینا در جهان اضافه می شوند. جهت بررسی علل منجر به کم بینایی و نابینایی در جامعه نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی یزد این مطالعه صورت گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش case series study بود که جمع آوری نمونه ها از بهمن ماه 81 تا مهرماه 82 به مدت 9 ماه به طول انجامید. جامعه مورد بررسی 109 نفر بیماران دارای اختلال بینایی جامعه نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان یزد می باشند. اطلاعات بر اساس روش استاندارد در پرسشنامه مربوطه جمع آوری و تکمیل گردید و با استفاده از نرم افزار spss تحلیل و از تست آماری مجذور کای استفاده گردید.

    نتایج: از 109 بیمار مورد بررسی 73 مورد (67%) مذکر و 36 مورد (33%) مونث بودند. حداقل سن در جامعه مورد بررسی یک ماه و حداکثر سن 60 سال و میانگین سنی 24.6 سال با انحراف معیار 10.5 می باشد. بیش از نیمی از موارد نابینایی (53.2%) در سن زیر یکسالگی قابل تشخیص می باشد. 79 مورد (88.1%) از نظر قانونی نابینا تلقی می شدند. شایع ترین نوع بیماری منجر به نابینایی و کم بینایی در جامعه مورد بررسی رتینیت پیگمانتر 32.1% و پس از آن دیس ژنزی گلوب 16.5% می باشد.

    نتیجه گیری: علل منجر به نابینایی و کم بینایی به ترتیب شیوع شامل رتینیت پیگمانتر، دیس ژنزی گلوب و کاتاراکت و گلوکوم بوده است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها