• بررسی اثر مراقبت های انجام شده قبل از بیمارستان در بیماران ترومایی مراجعه کننده به بیمارستان های شهید رهنمون و افشار یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تروما شایع ترین علت مرگ و میر در افراد زیر 40 سال و سومین علت مرگ و میر در دنیا می باشد. مشخص کردن شدت آسیب وارده به مصدوم نقش اساسی در مراقبت موثر در بیمار دارد. کاربرد چنین ضرایبی جهت بازگویی اختصاصات دینامیک و استاتیک وخامت، به مقدار زیادی باعث کاهش میزان مرگ و میر و بیماری زایی ناشی از تروماهای بزرگ خواهد شد. در کشورهای مختلف برای کاهش مرگ و میر ناشی از تروما و عوارض آن روش های مختلفی به کار گرفته می شود. هدف ما از این مطالعه، ارزیابی عملکرد گروه های مختلف انتقال دهنده فرد تروما دیده به مرکز تروما و سرانجام بیماران بوده است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مشاهده ای است. جامعه آماری شامل تمامی بیماران ترومایی مراجعه کننده به م راکز اورژانس شهید رهنمون و افشار یزد از دی 1379 تا دی ماه 1380 بوده است. روش نمونه گیری به صورت سرشماری از تمام بیماران مراجعه کننده در زمان مورد نظر بوده است. در ابتدای ورود فرد مصدوم، ا طلاعات صفحه اول پرسشنامه تکمیل شده که به صورت مصاحبه با فرد مصدوم و مصاحبه با فرد کمک کننده بوده است. اقداماتی که برای مصدوم صورت گرفته در پرسشنامه وارد می شد. در ادامه بر اساس سیستم نمره دهی شدت تروما (injury severity score) به صدمات و جراحات بیماران  نمره دهی می شود و rts و triss بیمار مورد محاسبه قرار می گیرد اطلاعات پژوهش با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در 120 بیمار مورد مطالعه (107 مرد و 13 زن) میانگین سنی 29.6 سال بود. 85.8% بیماران دچار ترومای بلانت و 14.2% دچار ترومای نافذ شده بودند. 6 بیمار نیز با ترومای شدید فوت کردند. میانگین ایندکس (injury severity score) iss 10.38، ایندکس triss-b (trauma injury severity score- blunt) 93.64 و ایندکس rts (revised trauma score ) 53.7 و در ایندکس triss-p (penetrating- trauma injury severity score) برابر 92.56بود. از 12 بیماری که نیاز به انتوباسیون داشته در 5 بیمار به درستی انجام شد و در 7 نفر به خوبی انجام نگرفته بود. در 55 بیمار (55.8%) نیاز به مایع درمانی وجود داشت که برای 45 مورد صورت مناسب گرفته شود. در 78 مورد (65%) به کنتر خونریزی، نیازمند شدیم که برای 62 مورد به خوبی انجام گرفت. بیش ترین مقدار rts در بیماران فوت شده 6.9 بود.

    نتیجه گیری: چون انتقال بیماران در کشور ما توسط گروه های آموزش دیده و هم چنین مردم عادی صورت می گیرد این موارد را به راحتی می توان به مردم عادی آموزش داد. هر چندشاید تعداد نمونه کم بوده است ولی به نظر می رسد افراد سرویس 115 احتیاج به آموزش مجدد در زمینه های فوق دارند و باید نسبت به این زمینه ها اقدام شود تا بیماران بدحالی که توسط این گروه منتقل می شوند، مراقبت بهتری را دریافت کنند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها