• بررسی سطح اندوتوکسین خون بیماران همودیالیزی و مقایسه آن با کشت خون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: یکی از علل مرگ و میر در بیماران همودیالیزی باکتریمی بوده که حدود نیمی از موارد آن ناشی از باکتری های گرم منفی می باشد. آزاد شدن اندوتوکسین ناشی از لیز این باکتری ها در خون منجر به ایجاد پاسخ های التهابی و دفاعی شدید در بدن شده و در صورت عدم درمان سریع و موثر منتهی به شوک عفونی و در نهایت مرگ بیمار می گردد. هدف از این مطالعه، اندازه گیری سطح اندوتوکسین خون در بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی به روش limulus amebocyte (clal-test)lysate test می باشد و با توجه به اینکه این روش در مقایسه با کشت خون نیاز به مدت زمان بسیار کوتاه تری دارد، کاربرد آن در شناسایی سریع مبتلایان و تشخیص اندوتوکسمی مورد توجه قرار گرفته است.

    روش بررسی: مطالعه در سه مرحله اجرا گردید: در مرحله اول 278 نمونه کشت خون از بیماران همودیالیزی جمع آوری و باکتری های بیماری زا از کشت های خون مثبت ایزوله و شناسایی گردیدند. در مرحله دوم حساسیت باکتری ها به آنتی بیوتیک های مورد مطالعه بررسی گردید. در مرحله سوم سطح اندوکسین خون بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی با آزمایش لیمولوس اندازه گیری شد. کیت مورد استفاده در این روش e-toxate محصول شرکت زیگما می باشد.

    نتایج: در این مطالعه، شیوع باکتریمی در بیماران همودیالیزی 13.6% به دست آمد. شیوع باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی در کشت های مثبت 44.7% گزارش شد و پاتوژن غالب اشرشیاکلی بود. هم چنین بیش ترین ایزوله کلینیکی در باکتری های گرم مثبت استافیلوکوک اورئوس بود. میانگین سطح اندوتوکسین خون بیماران eu/ml 1.08±3.8 به دست آمد و حساسیت روش به کار رفته (gel-clot) 88% و ویژگی آن 95% محاسبه گردید. مقایسه نتایج حاصل از کشت خون بیماران و lal-test در باکتری های گرم منفی تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: روش lal-test در زمانی کمتر از دو ساعت جواب داده و نتایج به سرعت توسط پزشک قابل دسترس می باشد و می تواند به عنوان یک روش سریع و قابل اعتماد در شناسایی بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی به کار رود و لیکن باید در نظر گرفته شود که این تست بسیار حساس می باشد و در صورتی می توان با اطمینان کامل آن را جایگزین کشت خون نمود که تمام مراحل انجام ازمایش در شرایط کاملاً استریل و عاری از اندوتوکسین انجام پذیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها