• آیا سطح هموسیستئین پلاسما در بیماران دیابت ملیتوس تیپ ii با افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز و افراد طبیعی تفاوت دارد؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 408
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: هیپرهموسیستئینمی ریسک بیماری قلبی، عروقی در افراد دیابتی را افزایش می دهد. هدف از این مطالعه تعیین سطح هموسیستئین پلاسما در بیماران دیابتی تیپ ii در مقایسه با افراد کنترل و ارزیابی رابطه آن با شدت هیپرگلیسمی بود.

    روش بررسی:  این مطالعه از نوع مورد شاهدی و بر روی 39 بیمار دیابتی تیپ ii، 27 بیمار دچار اختلال تحمل گلوکز و 23 فرد سالم مراجعه کننده به مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد .همه افراد تحت معاینه بالینی قرار گرفته و بعد از حداقل 10 ساعت fasting شبانه نمونه خون جهت اندازه گیری hba1c, fpg، هموسیستئین، کراتینین، کلسترول، تری گلیسرید و hdl گرفته شد .میانگین سطح هموسیستئین پلاسما در 3 گروه با استفاده از anova یک طرفه مقایسه شد و رابطه بین سطح هموسیستئین پلاسما و hba1c براساس ضریب همبستگی پیرسون محاسبه گردید.

    نتایج: میانگین سطح هموسیستئین پلاسما در 3 گروه با یکدیگر اختلاف معنی دار نداشت و در افراد دیابتی نیز بین سطح هموسیستئین پلاسما با درصد  hba1c رابطه معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد ابتلا به دیابت سطح هموسیستئین پلاسما را تحت تأثیر قرار نمی دهد. هم چنین بین شدت هیپرگلیسمی با سطح هموسیستئین پلاسما رابط های وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها