• بررسی توپوگرافی آفازی در یکصد بیمار سکته مغزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 526
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آفازی یافته شایعی در سکته مغزی بوده و تعیین رابطه آفازی و توپوگرافی ضایعات مغزی که هدف این مطالعه نیز می باشد می تواند به درک بهتر نوروفیزیولوژی شناختی بیانجامد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع آینده نگر و به روش مقطعی در یکصد بیمار مبتلا به آنفارکت مغزی و آفازی که از 1.1.1382 در بیمارستان ولیعصر (عج) خراسان بستری شده بودند انجام گرفت .تمامی بیماران پی در پی با سکته مغزی و آفازی که شرایط خروج از مطالعه را ند اشتند مورد بررسی قرار گرفتند .تشخیص سکته مغزی و آفازی توسط نورولوژیست بوده و توپوگرافی قلمرو عروقی مبتلا با استفاده از نقشه های توپوگرافیک استاندارد مغز در نمای سی تی اسکن تعیین شد.

    نتایج: انواع گلوبال 52%، بروکا 40% و ورنیکه 6% موارد آفازی را شامل شد .با توجه به خونرسانی نواحی بروکا و ورنیکه توسط شاخه های قشری قدامی و خلفی شریان مغزی میانی توپوگرافی قلمرو عروقی مبتلا در 79% موارد آفازی گلوبال، 47% موارد آفازی بروکا و 50% بیماران با آفازی ورنیکه قابل انتظار بود .توپوگرافی آنفارکت مغزی در سایر موارد با در گیری اختصاصی نواحی تکلمی مغز تطبیق نداشت .

    نتیجه گیری: رابطه اختصاصی توپوگرافیک بین انواع آفازی و قلمرو عروقی مبتلا در سکته مغزی وجود نداشت. اثرات یک ضایعه عروقی را بر عملکرد تکلمی فرد نمی توان با تصاویر سی تی اسکن مغز پیش گویی نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم