• بررسی استرس های شغلی در کارگران سازمان بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان و ارتباط آن با حوادث غیر مرگبار رخ داده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 362
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بررسی استرس های کاری در افرادی که دچار حوادث غیرمرگبار شده اند می تواند در بیان علل وقوع حوادث در محیط های کار مؤثر باشد .هدف از این مطالعه سنجش عوامل ایجاد کننده استرس و شدت این عوامل در کارگران سازمان بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان و ارتباط آن با بروز حوادث و صدمات می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که به صورت مورد - شاهدی انجام گرفته است. جمعیت مورد مطالعه را 320 نفر از کارگران سازمان بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان تشکیل دادند. هر کدام از افراد جامعه مورد پژوهش 3 پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، تعیین منابع استرس زا و واکنش در برابر استرس شغلی را تکمیل نمودند .برای انجام آزمون آماری از آزمون های t-test و کای اسکوئر استفاده گردید.

    نتایج: میانگین امتیاز به دست آمده از دو پرسشنامه منابع استرس و واکنش در برابر استرس برای کل افراد مورد مطالعه به ترتیب 88.9 و 16.1 بود .در این مطالعه مشخص گردید که در 78% از افراد حادثه دیده امتیاز پرسشنامه منابع استرس بالاتر از میانه بوده در حالیکه فقط 34% از افراد بدون حادثه امتیاز بالاتر از میانه را نشان دادند که شانس نسبی افراد حادثه دیده در مورد منابع استرس 6.48 به دست آمد.

    نتیجه گیری: همانطور که از نتایج این مطالعه بر می آید اثر استرس بر روی ایجاد حوادث غیرمرگبار معقول به نظر رسیده و با توجه به بروز بسیار بالای حوادث داشتن یک مدیریت کنترل استرس در محیط کار می تواند بسیار مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها