• بررسی مقایسه ای نتایج حاملگی در پارگی زودرس غشاها در حاملگی پیش از موعد با شاخص های مایع آمنیوتیک کمتر و بیشتر از 5

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 455
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پارگی خودبخودی و قبل از موعد کیسه (pprom) از مهم ترین علل موربیدیته و مرگ ومیر حوالی تولد است .هدف از این مطالعه بررسی مقایس های نتایج حاملگی در پارگی زودرس غشاها در حاملگی پیش از موعد (pprom) با شاخصهای مایع آمنیوتیک کمتر و بیشتر از 5 میباشد.

    روش بررسی: این مطالعه بصورت هم گروهی آینده نگر روی 137 خانم باردار با پارگی کیسه آب با حاملگی بین 26 تا 34 هفته از مهرماه 1385 تا مهرماه 1387 انجام گردید. بیماران بر اساس شاخص مایع آمنیوتیک (afi) به دو گروه 5 afi< (77 نفر) و 5≤ afi(60نفر) تقسیم شدند. برای مقایسه دوگروه از آزمون t و کای دو استفاده شد.

    نتایج: دو گروه از نظر متغیرها یی مانند تعداد حاملگی ها، سن حاملگی در زمان پارگی غشاها و وزن تولد همگن بودند .در گروه 5afi<، فاز نهفته (latency) کاربردی بطور معنی داری کوتاه تر بود (0.049=(p و هم چنین تعداد سزارین به علت دیسترس جنینی بالاتر (0.008(p=، آپگار دقیقه اول نوزادی پایینتر (0.0127(p= و میزان مرگ بیشتر نوزاد در یک هفته اول بیشتر بود (0.045=(p.

    نتیجه گیری: ولیگوهیدرآمنیوس (5afi<) به دنبال pprom باعث زایمان سریع تر، افزایش تعداد سزارین به علت دیسترس جنینی، آپگار پائین دقیقه اول نوزادی و افزایش آمار مرگ و میر نوزادی هفته ی اول میشود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها