• بررسی فراوانی کبد چرب در کودکان مبتلا به اضافه وزن و چاقی در مقایسه با گروه طبیعی (یک مطالعه مقطعی در اصفهان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 464
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: چاقی در اطفال سبب افزایش احتمال ابتلا به چاقی در زمان بلوغ و بیماری های ناشی از آن از جمله سندرم متابولیک می شود .از آنجایی که کبد چرب یکی از اختلالات مرتبط با سندرم متابولیک است، این مطالعه جهت بررسی فراوانی کبد چرب در کودکان ایرانی چاق در مقایسه با کودکان با وزن طبیعی و اضافه وزن طراحی شده است.

    روش بررسی: یک مطالعه مقطعی بر روی 952 کودک و نوجوان در سنین بین 6 تا 18 سال انجام شد. مدت زمان این طرح 13 ماه (از آبان ماه 85 تا آذر ماه86) بود. این کودکان بر اساس bmi در سه گروه با وزن طبیعی، اضافه وزن و چاق انتخاب شدند .پس از تکمیل پرسشنامه هایی شامل مشخصات دموگرافیک و آنتروپومتریک کلیه کودکان توسط یک رادیولوژیست که از  bmi آن ها بی اطلاع بود از لحاظ تشخیص کبد چرب سونوگرافی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار spss (ver 15) و آزمون anova بررسی شد.

    نتایج: شیوع کبد چرب در کودکان چاق 54.4 درصد بود که بطور معنی داری از کودکان با اضافه وزن (10.5 درصد) و با وزن طبیعی (1 درصد) بالاتر بود. بر اساس نتایج این مطالعه شیوع کبد چرب در دو جنس تفاوت معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد کودکان چاق ایرانی در معرض ابتلا به سندرم متابولیک و نیز سایر بیماری های غیر واگیر مرتبط با چاقی هستند. لزوم بکارگیری راهکارهایی برای اصلاح وزن شامل آموزش اصلاح شیوه زندگی برای این کودکان احساس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها