• بررسی اثرات کرایو آنالژزی در کاهش درد و پارستزی پس از استرنوتومی میانی متعاقب عمل جراحی پیوند عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 515
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کنترل درد پس از توراکوتومی در پیشگیری از عوارض تنفسی بعد از عمل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. روش های مختلفی جهت کنترل درد بعد از عمل وجود دارد. کرایو آنالژزی با یخ زدگی اعصاب بین دندهای قادر به کنترل طولانی مدت درد بعد از عمل می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی مداخله ای برروی 124 بیمار که تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر (cabg) قرار گرفته بودند انجام شد بیماران بطور تصادفی به دو گروه کنترل و مورد مطالعه تقسیم شدند. در گروه مورد مطالعه در حین عمل جراحی تحت کرایوتراپی اعصاب بین دنده ای قرار گرفتند. تمام بیماران درمان های ضد درد را برحسب نیاز در مرحله بعد از عمل دریافت کردند و میزان درد بیماران در ناحیه lima و استرنوم با استفاده از معیار vas در مرحله قبل از ترخیص، یک ماه و سه ماه بعد از عمل اندازه گیری شد. وجود یا عدم وجود پاراستزی نیز در هر دو گروه ثبت شد. میزان دفعات نیاز به مسکن (مورفین- ایندومتاسیناپیوم) بطور روزانه درج شد و اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: میانگین درد استرنوم در بیماران گروه مورد مطالعه در مرحله قبل از ترخیص، یک ماه و سه ماه بعد از عمل کمتر از گروه کنترل بود (0.01(p= که از نظر آماری معنی دار می باشد. میانگین درد در ناحیه lima در مرحله قبل از ترخیص بیشتر و یک ماه بعد از عمل مشابه و سه ماه بعد از عمل، بیشتر از گروه کنترل بود (0.045(p= میانگین مصرف مورفین و اپیوم در گروه مطالعه کمتر از گروه شاهد (0.017(p= بود ولی نیاز به ایندومتاسین در گروه کرایوتراپی بیشتر میباشد که تفاوت معنی دار است. شیوع پارستزی در همه مراحل در گروه مورد مطالعه کمتر بوده است (0.001(p=.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه از کرایوتراپی بعنوان روشی مطمئن جهت کاهش درد، نیاز به مسکن و پاراستزی استرنوم در مرحله بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر میتوان استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها