• مقایسه دو روش تحریک تخمک گذاری در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن درسیکل iui با استفاده از گنادوتروپین step-down, low-dose step-up

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 848
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کلومیفن از داروهای اصلی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است. 20% بیماران به کلومیفن مقاوم هستند .درمبتلایان به تخمدان پلی کیس تیک به علت افزایش حساسیت فولیکول ها به گنادوتروپین ها رشد و تکامل چند فولیکول رخ می دهد که سبب سندرم  ohss و چند قلویی می شود. هدف ما از این مطالعه ی تصادفی و کلینیکی مقایسه دو روش low-dose step-up و step-downدر مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 86-1385 انجام شد .تعداد افراد مطالعه 60 نفر بیمار خانم مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به درمان بود که 30 خانم در گروه low-dose step-up و 30 خانم در گروه step-down قرارگرفتند. در روز سوم سیکل قاعدگی درمان با آمپول  hmg(merional)با دوز 75 واحد در روزدرگروه low-dose step-up و دوز 225 واحد در روز در گروه step-down شروع شد. مانیتورینگ سونوگرافی در روز 8 سیکل انجام و در صورت حضور فولیکول بزرگ تر از mm14 دوز دارو در گروه low-dose step-up ادامه و در گروه step-down کاهش می یافت. زمانی که سایز فولیکول به mm18 رسید آمپول hcg 10000u عضلانی تزریق شده و iui 36 ساعت بعد انجام می شد.

    نتایج: تعداد آمپول های مصرفی، تعداد فولیکول mm14> در روزتزریق hcg و سطح استرادیول با اختلاف معنی دار در روش low-dose step-up بالاتر از روش step-down بود (0.0001(p<. میزان تخمک گذاری و بارداری درگروه low-dose step-up با تفاوت معنی دار بیشتر ازگروه step-down بود (0.0001(p<.

    نتیجه گیری: مطالعه ما نشان دادکه رژیم درمانی low-dose step-up با استفاده از hmg رژیم درمانی مؤثر جهت تحریک تخمک گذاری و بارداری کلینیکی است ولی از نظر رشد منوفولیکولی روش step-down مؤثرتر و امنتراست. رشد مولتی فولیکولر در روش low-dose step-up بالاتر است و می توان در افراد بسیار حساس pco امکان وقوع سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (ohss) را پیش بینی کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها