• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 540
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: گسیل های صوتی گوش، اصواتی با شدت کم هستند که از حلزون سالم تولید شده و در صورت سالم بودن ساختار انتقال صوت قابل اندازه گیری هستند .هدف از این مطالعه بررسی موفقیت جراحی بعد از گذاشتن لوله تمپانو ستومی با استفاده از آزمون های مرسوم شنوایی سنجی و teoae و dpoae به عنوان روشی برای ارزیابی شنوایی بعد از عمل جراحی می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی برروی 130 بیمار مبتلا به اوتیت مدیای با افیوژن (ome) انجام شد. گسیل های صوتی برانگیخته گذرا (teaoae) و گسیل های صوتی محصول اعوجاج (dpoae) همراه با سایر آزمونهای رفتاری شنوایی، قبل، یک و سه ماه پس از عمل جراحی برروی بیماران انجام شد و نتایج با هم مقایسه شد.

    نتایج: قبل از جراحی در هیچکدام از افراد پاسخهای teoae و dpoae ثبت نشدند اما پس از جراحی به صورت چشم گیری پاسخ های teoae در 90 درصد و dpoae در 80 درصد افراد ثبت شد به طوریکه نتایج معنادار بود. در آزمون شنوایی تون خا لص نیز فاصله راه هوایاستخوانی از 35 به db 15 کاهش یافت.

    نتیجه گیری: از تست های oae می توان به عنوان آزمون های عینی، ساده و قابل انجام در گروه اطفال، به خصوص در خردسالانی که قادر به همکاری برای انجام pta نمی باشند در قبل از عمل جراحی و نیز برای پایش بیماران از نظر بهبود کاهش شنوایی و رفع ترشح از گوش میانی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها