• بررسی فراوانی سرمی ویروس های 2، 1 htlv در معتادان تزریقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 434
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: ویروس انسانی لوسمی سلول (htlv)t از خانواده رتروویروس ها بوده و حداقل عامل دو بیماری مهم لوسمی سلول t بزرگسالان (atl) و پاراپارزی اسپاستیک گرمسیری (tsp) است. با توجه به خطر بالای آلودگی در معتادان تزریقی به عنوان هسته اصلی انتقال به جامعه، هدف از این تحقیق تعیین فراوانی آلودگی با ویروس 2، 1 htlv در معتادان تزریقی شهر اصفهان می باشد.

    روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی مجموعاً 150 معتاد تزریقی مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری به روش آسان بوده و افراد مورد مطالعه از بیماران بستری شده در بخش عفونی بیمارستان الزهرا و معتادان تزریقی مراجعه کننده به یک کلینیک ترک اعتیاد انتخاب شدند برای هر یک از افراد شرکت کننده در مطالعه، طی مصاحبه پرسشنامه ای تکمیل گردید و نمونه خون آن ها به روش الیزا از نظر 2، 1 hbsag , hcv ab,hiv ab, antihtlv مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات پرسشنامه ها و نتایج آزمایشات با استفاده از نرم افزار spss13 تجزیه و تحلیل شده.

    نتایج: شیوع سرمی 2، 1 htlv (hbsag) hbv، hcv، hiv به ترتیب 2.7 درصد، 1.3 درصد، 23.3 درصد و 2.7 درصد بود. بعضی از آن ها همزمان مبتلا به دو نوع عفونت بودند، بطوریکه یک نفر hbs ag, hcv ab مثبت و سه نفر hiv ab, hcv ab مثبت و یک نفر hcvab, htlv1, 2ab مثبت بودند. از بین افراد htlv1, 2ab مثبت فقط یک نفر سابقه انتقال خون داشت.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر گردش جدی ویروس را در جامعه معتادان تزریقی مطرح می کند که می تواند بعنوان عامل بالقوه انتقال و حفظ منبع آلودگی عمل کند. ولی اینکه این میزان آلودگی انجام آزمایش غربالگری 2، 1 anti htlv را در معتادان تزریقی ضروری می سازد، سوالی است که برای پاسخ به آن نیاز به مطالعات بیشتر میباشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها