• مقایسه سونوگرافی ترانس واژینال، سالین انفوزیون سونوهیستروگرافی و هیستروسکوپی در ارزیابی بیماران دچار خونریزی غیرطبیعی رحم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 490
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: خونریزی غیرطبیعی رحم یکی از مشکلات شایع در دوران قبل و بعد از یائسگی در زنان میباشد که مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد میکند و دارای علل متفاوتی میباشد که باید بطور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. راههای تشخیصی متفاوتی برای ارزیابی بیماران مبتلا به aub وجود دارد سونوگرافی ترانس واژینال، سالین انفوزیون سونوهیستروگرافی و هسیتروسکوپی از روش های شناخته شده در این زمینه میباشند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه حساسیت و ویژگی سالین انفوزیون سونوهیسترگرافی و سونوگرافی ترانس واژینال با هیستروسکوپی میباشد.

    روش بررسی: در این تحقیق که بصورت مقطعی انجام شد، جامعه ی نمونه ازمیان خانم های متأهلی که از فروردین ماه تا آذرماه سال 1387 با شکایت خونریزی غیرطبیعی رحم به درمانگاه های بیمارستان امام خمینی (ره) و رازی مراجعه کرده بودند، درصورت داشتن معیارهای ورود، به روش نمونه گیری آسان تارسیدن به سقف مورد نظر (99 نفر) انتخاب شدند .ابتدا هر بیمار بطو ر جداگانه تحت بررسی با سونوگرافی ترانس واژینال قرارگرفت سپس سالین انفوزیون سونوهیستروگرافی انجام شد که در آخر هیستروسکوپی و درصورت لزوم بیوپسی انجام شد، در نهایت حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی sis, tvs با هم و با هیستروسکوپی مورد مقایسه قرارگرفت.

    نتایج: حساسیت تست تشخیصی سونوگرافی ترانس واژینال 74.19%، ویژگی آن 49.75%، ارزش پیش بینی کننده مثبت 71.9% و ارزش پیش بینی کننده منفی آن 54.3% بود. حساسیت تست تشخیصی sis در ارزیابی بیماران د چار aub 91.67% ویژگی آن 86%، ارزش پیش بینی کننده مثبت آن 85.9% و ارزش پیش بینی کننده منفی آن 85.7% بود. حساسیت و ویژگی ارزش اخباری مثبت و منفی sis بیشتر از tvs و شبیه هیستروسکوپی می باشد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تست sis نسبت به tvs دارای حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی کننده مثبت و منفی بیشتری در بررسی بیماران دچار aub دارد و می توان به عنوان اولین قدم تشخیصی در ارزیابی بیماران مبتلا به خونریزی نامرتب از سونوگرافی ترانس واژینال همراه با انفوزیون سالین استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها