• بررسی درمان تهاجمی و محافظه کارانه کیست هیداتید کبد (تجربه ده ساله)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 446
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کیست هیداتید کبد که توسط انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس (echinococcosis granulosis) ایجاد می شود، یکی از معضلات بهداشتی در کشور های اندمیک است. روش های درمانی که تاکنون جهت کیست هیداتید مطرح شده عبارت اند از درمان طبی، در ناژ پوستی و جراحی که درمان طبی به دلیل عدم تأثیر کافی و در ناژ پوستی به دلیل عوارض ناشی از درمان، درمان اصلی و قطعی نبوده و درمان جراحی به عنوان تنها درمان مؤثر و اصلی مطرح شده است. روش های درمان جراحی به دو دسته اصلی درمان های تهاجمی (invasive) و محافظه کارانه (conservative) تقسیم می شوند .در مورد اینکه کدام یک از روش های جراحی در درمان مؤثرتر است اختلاف نظر وجود دارد .ما در این مطالعه به صورت گذشته نگر نتایج دو روش جراحی کیست هیداتید کبد را مورد بررسی قرار داده ایم.

    روش بررسی: در این مطالعه پروندهی 135 بیمار مبتلا به کیست هیداتید کبد را که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند بررسی شد. اعمال جراحی انجام شده به دو گروه محافظه کارانه و تهاجمی تقسیم بندی گردید که در روش محافظه کارانه محتویات کیست و لایه های داخل کیست حذف و در روش تهاجمی کیست و لایه خارجی آن به طور کامل حذف شد.

    نتایج: از 135 بیمار مبتلا که تحت عمل جراحی قرار گرفتند 74 نفر زن و 61 نفر مرد بودند. 71 بیمار (53%) به روش جراحی محافظه کارانه و 64 بیمار (47%) به روش تهاجمی تحت درمان قرار گرفتند. نسبت عوارض بعد از عمل در دو گروه درمان محافظه کارانه و تهاجمی به ترتیب 28 به 19 درصد و عود 12.5 به 1.5 درصد بود .متوسط زمان بستری در گروهی که تحت درمان تهاجمی قرار گرفته بودند (5 به 15).

    نتیجه گیری: عوارض بعد از عمل، عود و متوسط زمان بستری در روش درمان تهاجمی کمتر است .در عین حال انتخاب روش درمان به محل، اندازه، تعداد، ارتباط و عدم ارتباط کیست با مجاری صفراوی و عروق و همچنین تجربه جراح بستگی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها