• تأثیر هیستروسالپنگوگرافی در بروز حاملگی در نازائی بدون علت مشخص

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نازایی یکی از مسائل شایع جامعه است (15%-10%) که می تواند عوارض جبران ناپذیری در خانواده ایجاد کند .روش های متعددی جهت تشخیص نازائی وجود دارد از جمله هیستروسالپنگوگرافی (hsg) که از سال 1922 شروع و با تغییراتی در نوع ماده حاجب و روش انجام آن، کماکان به عنوان یکی از تست های اولیه جهت بررسی وضعیت لوله ها است که همزمان رحم و سرویکس را مورد ارزیابی قرار می دهد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و outcome study می باشد که به روش case series انجام شده است. 117 موردی که جهت انجام تست hsg مراجعه کرده بودند طی دو سال از نظر میزان حاملگی پیگیری شدند. در تحلیل یافته ها از spss 1.4 و آزمون دقیق فیشر و تست های t-test و کا یاسکوار استفاده شد.

    نتایج: افراد مراجعه کننده میانگین سنی 4.7±26 سال داشتند و مدت نازائی آن ها 6 سال بود .در 98 نفر (83.8%) از نمونه ها یک یا دو لوله باز بود و به این ترتیب با بررسی سایر یافته ها علت دیگری جهت نازائی پیدا نشد. از این افراد 51  مورفولوژی (43.6%) طی دو سال حامله شدند . (حدود اعتماد: 95% از 34.6% تا 52.6%) نکته مهم آنکه 86.3% از کل حاملگی ها در 6 ماهه اول بعد از انجام hsg صورت گرفت.

    نتیجه گیری:  hsg نقش مهمی در تشخیص ودرمان نازائی دارد .تکنولوژی های جدید با اینکه اثرات مفید در تشخیص و درمان نازائی دارند توصیه می گردد که بعد از انجام تست فوق به مدت 6 ماه که احتمال حاملگی حدود 60% است صبر کرد و در صورت عدم بروز حاملگی از روش های تکمیلی نظیر لاپاروسکوپی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها