• تاثیر آدنوزین 5 تری فسفات در القای آپوپتوز و مهار بیان ژن survinvin و واریانت پیرایشی ضد آپوپتوزی sur-3b آن در سلول های k562

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 747
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: لوسمی یک بیماری بدخیم محسوب می شود که در آن پیشرفت بیماری در سطح سلول های cd34+، اثرات عمده ای در مقاومت به دارو و عود مجدد بیماری داشته و همزمان، پروتئین های مهار کننده ی آپوپتوز (iaps) نظیر survivin و نیز پروتئین p-glycoprotein به عنوان محصول ژن مقاومت به دارو در این سلول ها سبب بروز مقاومت به آپوپتوز و در نهایت مقاومت به دارو و شیمی درمانی می شود. اخیرا گزارش شده است که آدنوزین 5- تری فسفات (atp) قادر به مهار رشد و القای آپوپتوز در چندین رده ی سلولی میلوئیدی می باشد که در این میان، رده ی سلولی k562 به عنوان مدلی برای لوسمی میلوئید مزمن (cml) دارای خصوصیات ویژه ای در بیان survivin و سایر ژن های مرتیط با مقاومت دارویی می باشد. به هم ین منظور در مطالعه ی حاضر اثر atp بر رده ی سلولی k562 و بیان ژن survivin و واریانت های پیرایشی آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

    روش بررسی: رده ی سلولی k562 انسانی پس از کشت، تحت تأثیر atp در غلظت و فواصل زمانی گوناگون قرار گرفت .اثرات atp بر رشد و زیستایی سلول های k562 با استفاده از شمارش سلولی توسط هموسایتومتر و آزمون دفع رنگ تریپان بلو بررسی شد. برای بررسی آپوپتوز میکروسکوپ فلورسانت و آزمون قطعه قطعه شدن dna استفاده شده بیان ژن survivin و واریانت های پیرایشی آن با استفاده از تکنیک rt-pcr نیمه کمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج: مطالعه ی حاضر نشان می دهد که atp سبب مهار رشد وابسته به زمان و غلظت و القای آپوپتوز می شود. هم چنین atp سبب کاهش بیان ژن survivin و واریانت های آپوپتوزی sur-3b آن می گردد (0.05p<). سطح بیان دیگر واریانت های پیرایشی (δex3، 2b، و ) تغییر معناداری نشان نمی دهد.

    نتیجه گیری: با توجه به اثر atp در کاهش بیان survivin و واریانت پیرایشی sur-3b و القای آپوپتوز این ترکیب می تواند در کنار سایر ترکیبات دارویی برای کاهش مقاومت دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها