• بیماری های پوستی ناشی از شغل

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 565
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تعریف: تعاریف متعددی برای درماتوزهای شغلی آورده شده است که هیچ کدام بطور کامل گویای این حالت نیست ولی بهترین یک وضعیت پاتولوژیک .تعریف شاید به این صورت باشد پوستی که تماس با عوامل شغلی باعث ایجاد آن شده باشد و یا نقش عمد های داشته باشد. از نظر طبی زمانی می توان درماتوز را ناشی از شغل دانست که شرایط زیر را داشته باشد: 1-کار با ماده ای که پیدایش ضایعه جلدی در اثر تماس با آن شناخته شده باشد. 2- پیدایش بیماری مشابه در کارگران دی گر که شغل مشابه ای دارند یا با همان ماده تماس داشته اند. 3- ارتباط صحیح و مناسب بین تماس و پیدایش ضایعه جلدی از نظر زمانی 4-ارتباط مناسب بین محل ضایعات و نوع ضایعات با نوع ماده مورد تماس 5- پیدایش ضایعات در اثر تماس و بهبودی آن بعد از قطع تماس. 6- شرح حال و تأیید علائم کلینیکی با امکانات پاراکلینیکی مثل تست پاچ.

    شیوع :ضایعات جلدی پس از ضایعات اسکلتی عضلانی با شیوع 29 درصدی شایعترین بیماری های شغلی می باشند. 50% مراجعین بیماری های شغلی بعلت ضایعات جلدی می باشد.60-46% روزهای کاری از دست رفته بعلت عدم کارکردن یا غیبت کارگران از محل کار) ناشی از ضایعات جلدی) است.

    سن: بیماری در هر سنی دیده می شود ولی در دو دوره شایعتر است. اول در سنین پایین و موارد شروع کار، دوم در سنین کهولت بنظر می رسد شروع اولیه تماس ها و کاهش سیستم  دفاعی بدن در پیدایش موارد فوق نقش داشته باشد.

    جنس: بیماری جلدی ناشی از شغل در هر دو جنس دیده می شود ولی با توجه به نوع اشتغال، عامل ایجاد کننده آن متفاوت است در مردان، درماتیت تماسی آلرژیک ناشی از سیمان و در زنان درماتیت تماسی تحریکی ناشی از مواد شوینده شایعتر است.

    شغل: قطعاً نوع شغل در پیدایش ضایعات مهم است و در مناطق مختلف متفاوت می باشد. مثلاً در انگلستان و آلمان، آرایشگران، در ایتالیا کارگران ساختمانی و در آمریکا کشاورزان در رأس لیست بیماریهای جلدی ناشی از شغل هستند.

    زمان بروز: در مشاغل مختلف تفاوت دارد مثلاً در کارگران نانوائی معمولاً در اوایل و ماه های اول تماس درماتوزها دیده می شود ولی در کارگران ساختمانی اغلب سال ها بعد از شروع کار پیدا می شود.

    ریسک شغلی: مسلم است که در بعضی مشاغل شانس پیدایش ضایعات جلدی بیشتر است سه فاکتور مهم برای شناخت این موضوع وجود دارد: 1-نسبت بیماران به کل شاغلین :هرچه این نسبت بزرگتر باشد ریسک شغل مربوطه بیشتر است. 2-سن متوسط ابتلا به درماتوز : ضایعاتی که معمولاً سنین پایین تر را مبتلا می نماید ریسک بیشتری دارد. 3-متوسط مدت تماس قبل از درماتوز : هرچه این مدت کوتاهتر باشد ریسک شغل بیشتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها