• مقایسه هوش معنوی و سلامت روان در افراد معتاد و غیر معتاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سوء مصرف مواد پدیده ای مزمن است که آسیب های فراوان جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی را به دنبال دارد، به طوری که شخص مبتلا را دچار افت جدی در کنش های فردی و اجتماعی می کند. هدف از این مقایسه هوش معنوی و سلامت روانی در افراد معتاد و غیر معتاد و بررسی رابطه ی این دو متغیر در دوگروه است.

    روش بررسی: نمونه ها شامل 80 نفر معتاد به مواد مخدر و 80 نفر افراد غیر معتاد بودند که افراد معتاد به شیوه نمونه گیری در دسترس از مراکز درمان و بازتوانی دولتی و غیر دولتی شهر زاهدان انتخاب شدند. افراد غیرمعتاد نیز به صورت نمونه گیری در دسترس از لحاظ سن و جنس با افراد معتاد یکسان انتخاب شدند. آنگاه آزمودنی ها پرسشنامه ی خود گزارشی هوش معنوی و فرم 28 سئوالی پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ (1979) را تکمیل کردند، سپس و داده ها با آزمون آماری همبستگی پیرسون و t مستقل تحلیل شد.

    نتایج: یافته ها نشان داد بین نمره های هوش معنوی و سلامت روان معتادان و غیر معتادان تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که معتادان به مواد مخدر از هوش معنوی و سلامت روانی پایین تری نسبت به گروه عادی برخوردار بودند .هم چنین در هر دو گروه بین هوش معنوی و سلامت روان همبستگی معنادار مشاهده شد.

    نتیجه گیری: سوء مصرف مواد سلامت جسمانی و روانی افراد را به خطر می اندازد، افراد با هوش معنوی پایین به احتمال بیشتری دچار سوء مصرف می شوند .این احتمال وجود دارد که بتوانیم با پرورش هوش معنوی افراد، از مبتلا شدن آن ها به این معضل جلوگیری کنیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها