• آلودگی کشت خون و انواع میکروارگانیزم های مثبت واقعی و کاذب در بیماران بستری در بیمارستان بوعلی سینا قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 732
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تشخیص عفونت، تنها بر اساس کشت خون روش مناسبی نمی باشد، بلکه دانستن علائم بالینی نیز در تفسیر کشت خون لازم است. هدف از این مطالعه تعیین میزان آلودگی کشت خون و انواع مثبت کاذب و واقعی در بیماران بستری در بیمارستان بوعلی بود.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی تمام بیمارانی که از 1387.1.15 تا 1387.7.10 در بخش فوریت ها و سایر بخش های بیمارستان بوعلی سینا قزوین بستری شده بودند، انجام شد .بر حسب تشخیص پزشک معالج چنانچه بیمار نیاز به کشت خون داشت، حداقل 2 نوبت از 2 محل جداگانه مطابق دستور کار خون گیری شد .نحوه انجام کشت خون به این صورت بود که، از ورید براکیال، حدود 5 میلی لیتر خون، در 2نوبت و در فاصله زمانی حداقل 20 دقیقه، گرفته شد، سپس نمونه کشت خون سریعاً به آزمایشگاه میکروب شناسی منتقل و از نظر وجود میکروب ها بررسی شد. داده ها با نرم افزار spss و آزمون مجذور کای تحلیل شدند.

    نتایج: از 244 مورد کشت خون، 62 مورد (25%) مثبت کاذب، 31 مورد (12%) مثبت واقعی و سایر موارد منفی بودند .از موارد ارگانیسم های یافت شده در مثبت کاذب، به ترتیب سودوموناس و استافیلوکوک بیش تر بود .از موارد ارگانیسم های یافت شده در مثبت واقعی، به ترتیب اش رشیاکلی و استافیلوکوک کواگولاز مثبت بیش تر از سایر موارد بود. بیش ترین نمونه کشت مثبت کاذب در بخش فوریت ها گزارش شد و تفاوت معنی داری بین ساعت کاری و کارکنان گیرنده ی کشت خون مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نیاز به ارتباطی تنگاتنگ بین آزمایشگاه میکروبیولوژی و بخش های بالینی ضروری است، تا از انجام کار اضافه بر روی موارد مثبت کاذب و در نتیجه صرف هزینه اضافی خودداری گردد. هم چنین لزوم آموزش کارکنان آن مسئول انجام کشت خون احساس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها