• بررسی الگوی ویژگی های شخصیتی و آسیب شناسی روانی بیماران صرع پارشیل پیچیده و گرندمال و مقایسه ی آن با گروه کنترل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بیماران مبتلا به صرع نیمرخ روانی خاصی داشته و بافت روانشناختی و هیجانی ویژه ای را تجربه می کنند. برخی بررسی ها وقوع همزمان اختلالات صرع و آسیب های روانی را گزارش کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه نیمرخ روانی بیماران صرع پارشیل پیچیده و گرندمال و مقایسه آن با گروه کنترل می باشد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که در سال 1387 در کلینیک های نورولوژی شهر اصفهان بر روی 40 بیمار مبتلا به صرع گرندمال و پارشیل پیچیده و گروه کنترل که از همراهان بیماران بودند، انجام شد .پرسشنامه mmpi جهت بررسی نیمرخ روانی این افراد استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار spss-15 و آزمون های آماری خی دو و آنوا تحلیل گردید.

    نتایج: یافته های این بررسی نشان داد باوجود اینکه نمرات بیماران در مقیاسه ای بالینی mmpi افزایش بیشتری نسبت به گروه کنترل دارد، اما این آسیب شناسی روانی در سطح نابهنجاری نیست. بیماران مصروع در مقیاسه ای خودبیمارانگاری (hs)، افسردگی (d) و هیستری (hy) نسبت به گروه کنترل افزایش نمره بیشتری داشتند ولی این تفاوت تنها در گروه با صرع پارشیل پیچیده معنی دار بوده است.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش بیماران مصروع نسبت به جمعیت عمومی با احتمال بیشتری دچار اختلالات روانشناختی می شوند. این نتایج ضرورت در نظر گرفتن مداخلات روانشناختی را در کنار درمان های دارویی مورد تأکید قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها