• بررسی بهداشت روانی و ارتباط آن با کیفیت زندگی در معتادین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 444
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اعتیاد به دلیل ماهیت پیشرونده اش در همه ابعاد زندگی، سلامتی افراد را به خطر انداخته و آثار سوء آن به وضوح بر سلامت روانی، جسمانی، اجتماعی، هیجانی، معنوی و شناختی فرد قابل مشاهده است. این مطالعه به منظور بررسی بهداشت روان و کیفیت زندگی معتادین مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد استان گلستان، انجام گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی 322 نفر که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، به صورت سرشماری از مراکز ترک اعتیاد استان طی سال 1388 انتخاب شدند. داده ها در یک پرسشنامه حاوی مشخصات دموگرافیک و دو پرسشنامه در ارتباط با بهداشت روان (mse) و کیفیت زندگی (sf17) ثبت گردید.

    نتایج: 52 درصد واحدهای مورد پژوهش بهداشت روان تاحدی مطلوب و 17 درصد مطلوب گزارش کردند. از طرفی 53 درصد کیفیت زندگی تاحدی مطلوب و 8 درصد کیفیت زندگی مطلوب داشتند. بین بهداشت روان با کیفیت زندگی ارتباط معنی معنی داری نشان داده شد. هم چنین بین بهداشت روان با جنس و نوع ماده مصرفی و کیفیت زندگی با شغل، جنس و نوع ماده مصرفی ارتباط معنی داری یافت شد.

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه بازگشت های مجدد و متوالی به مواد و ناتوانی از ترک در اکثر قریب به معتادان مشاهده می شود، اعضای تیم درمانی می توانند با شناسایی خصوصیات رایج و صفات شخصیتی و سیستم های حمایتی و ارتقای بهداشت روان و کیفیت زندگی معتادین، امر پیشگیری، درمان و بازتوانی را تسهیل نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها