• بررسی عوارض مادری و نوزادی در موارد فاز نهفته ی طولانی در زنان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 394
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اندک تحقیقات انجام شده، نشان دهنده عوارض نا خوشایند ناشی از طولانی شدن فاز نهفته می باشند .هدف از این تحقیق بررسی عوامل و نتایج مادری و جنینی فاز طولانی است بطوریکه بتوان عوارض احتمالی این مسأله را شناخت و پیشگیری کرد.

    روش بررسی:224  زن حامله در بخش زایمان بیمارستان شهدای تجریش از طریق پرسشنامه، معاینه و پیگیری، جهت محاسبه طول مدت فاز نهفته تا دیلاتاسیون 3 سانتیمتر مورد بررسی قرار گرفتند.

    نتایج: 22.8% از موارد مبتلا به فاز نهفته طولانی بودند که با گروه طبیعی، تفاوتی از نظر سن و وزن مادر و نوزاد، گراوید و پاریتی نداشتند. 41.2% از افراد نمونه نیز دارای فاز نهفته طولانی نولیپار بودند و هیچ موردی ترومای زایمانی نداشت. 4 نفر از 7 مورد، آسپیراسیون مکونیوم، 2 نفر از 6 مورد، بستری در بیمارستان و هر دو مورد بستری در nicu، متعلق به گروه فاز نهفته طولانی بود. هیچ یک از نوزادان این گروه، آپگار زیر 8 نداشت. آپگار زیر 6 و آسپیراسیون مکونیوم بین دو گروه اختلاف معنی داری داشت. دو گروه از لحاظ خونریزی بیش از حد بعد از زایمان، سزارین و تب حین و بعد از زایمان نیز تفاوت داشتند .پاریتی در گروه طبیعی، رابطه مستقیم و در گروه فاز نهفته ظولانی، رابطه غیر مستقیم با طول مدت فاز نهفته داشت.

    نتیجه گیری: سن و وزن مادری، گراوید، پاریتی، وزن و جنس نوزاد و سن بارداری اثری بر طول مدت فاز نهفته ندارند .هرچه پاریتی بیشتر باشد فاز نهفته طولانی بیشتر می شود و در این حالت میزان سزارین، تب حین و بعد زایمان و خونریزی بعد از زایمان بیشتر خواهد شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها