• بررسی مقایسه سلامت روانی و کیفیت زندگی در زنان شاغل و خانه دار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/04/14
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/04/14
    • تعداد بازدید: 1975
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    طرح مسئله و هدف: زنان نیمی از جمعیت هر جامعه ای را تشکیل می دهند و در عین حال دارای مسایل و نیازهای خاص خود هستند. کیفیت زندگی بیانگر شاخصی از فعالیت فیزیکی و اجتماعی و هم چنین سلامت روانی است و به عنوان یکی از مؤلفه های مهم سلامت محسوب می شود. پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه سلامت روانی و کیفیت زندگی زنان شاغل و خانه دار شهرستان یزد انجام شده است.

    روش: روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای و جامعه آماری برای گروه زنان شاغل، کلیه معلمان شاغل ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان یزد و برای گروه زنان خانه دار، کلیه مادران دانش آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان یزد می باشد. نمونه پژوهشی 50 نفر از زنان شاغل و 50 نفر از مادران خانه دار است که از جامعه آماری مورد نظر به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شده است. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و پرسشنامه کیفیت زندگی- مقیاس فرم کوتاه می باشد. در این تحقیق جهت تحلیل آماری داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روانی و کیفیت زندگی زنان شاغل و خانه دار تفاوت وجود دارد.

    نتیجه گیری: اشتغال تاثیر مثبتی برکیفیت زندگی زنان دارد. بنابر این فراهم نمودن زمینه هایی برای اشتغال بانوان باعث افزایش کیفیت زندگی و سلامت زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها