• بررسی تغییرات سفالومتریک (دندانی اسکلتی) در بیماران class iii در دوره mixed dentition متعاقب استفاده از دستگاه face mask و slow maxillary expansion

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 890
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     از میان روش های مختلف درمانی برای بیماران ci iii اسکلتال با نقص ماگزیلا، جلو کشیدن ارتوپدیک ماگزیلا به همراه rapid maxillary expansion، روش موثری برای کودکان زیر سنین بلوغ معرفی شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات سفالومتریک، متعاقب درمان face mask به همراه slow maxillary expansion در بیماران ci iii در دوره mixed dentition انجام گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه که به صورت before-after انجام شده است. 10 بیمار ci iii که توسط آنالیز مک نامارا و استاینر دارای نقص رشدی ماگزیلا بودند انتخاب شدند و از آن ها رادیوگرافی لترال سفالومتری تهیه شد. برای کلیه بیماران، درمان face mask به همراه slow maxillary expansion به کار برده شد. در پایان درمان مجدداً از کلیه افراد رادیوگرافی سفالومتری تهیه گردید. شاخص های سفالومتری اندازه گیری و آنالیز انجام گرفت. تغییرات اندازه و موقعیت ماگزیلا و مندیبل و تغییرات دندانی در طول دوره درمانی با استفاده از paired sample t test  مورد بررسی گرفت.

    یافته ها: افزایش اورجت به میزان 7/1 میلیمتر، افزایش 6/5 میلیمتر فاصله co.ans و افزایش فاصله ptm.ans به میزان 3 میلی متر و درنتیجه افزایش ابعاد قدامی خلفی ماگزیلا و همچنین افزایش 5/1 میلی متری فاصله gf.s از نتایج درمان بود که به صورت قابل ملاحظه ای معنی دار بود. (05/0p<).

    نتیجه گیری: نتایج توجیه کننده تاثیر مثبت استفاده از فیس ماسک همراه با کاربرد slow maxillary expansion، در بهبود وضعیت قدامی خلفی ماگزیلا در بیماران ci iii در دوره mixed dentition می باشد.

    کلید واژه ها: مال اکلوژن کلاس 3، فیس ماسک، نقص رشدی فک بالا، تغییرات سفالومتریک، اکسپانشن آهسته فک بالا.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها