• بررسی مقایسه ای استرس پس از ضربه در زنان آزار دیده از خشونت خانگی و همتایان عادی در شهرستان تربت حیدریه

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/03/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/03/30
    • تعداد بازدید: 388
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف فرضیه: خشونت به معنی استفاده عمدی و آگاهانه از قدرت به صورت تهدید بر علیه خود، فرد دیگری یا جامعه است و استرس پس از آسیب اختلالاتی را شامل می شود که در آنها مواجهه با واقعه آسیب زا یا استرس زا به عنوان ملاک تشخیصی ثبت شده است. خشونت ها علاوه بر ایجاد عوارض جسمی و روحی و تحلیل هزینه های درمانی و اجتماعی پیامد های جبران ناپذیر فرار از خانه، خود سوزی، خودکشی، همه کشی، را به دنبال دارد. از عوارض مشترک خشونت و استرس پر از آسب می توان به افسردگی شدید، اضطراب، بی قرای، اختلال شخصیت و خود کشی اشاره کرد.

    روش برسی: این پژوهش از نوع پرسش نامه مقایسه ای است و جامعه آماری آن شامل کلیه زنان متاهل تربت حیدریه و نمونه آن 104 نفر می باشند. روش نمونه گیری تصادفی و ساده و ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسش نامه استرس ادراک شده (14-pss)  می باشد و آلفای کرونباخ درس مطالعه 84% و 85% و 86% به دست آمده است.

    یافته ها: بین میزان استرس در زنان آزار دیده از خشونت خانگی و همتایان عادی تفاوت معنی داری وجود دارد و زنان آزار دیده از میزان استرس بالا برخوردارند.

    نتیجه: وجود خشونت و استرس سبب بروز عوارض روحی و جسمی فراوان و افزایش میزن اضطراب، افسردگی حاد و در نهایت خود کشی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها