• اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود عزت نفس بیماران مبتلا به افسردگی اساسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/03/26
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/03/26
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در کنار روش های سنتی دارو درمانی، به تازگی بحث های زیادی در مورد رویکردهای رفتاری و شناختی موج سوم به خصوص در حیطه درمان افسردگی انجام شده است. ازاین رو این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود عزت نفس بیماران مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد.

    روش کار: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به افسردگی اساسی تحت درمان در مراکز نگهداری بهزیستی شهرستان شهرکرد در سال 94 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از بیماران بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی با رویکرد پذیرش و تعهد و دارو درمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی شفه و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش با درمان پذیرش و تعهد و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد(p<0.001 , f=190.96)  و درمان پذیرش و تعهد و دارو درمانی اثر معناداری در بهبود عزت نفس دارند. همچنین نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری از دارودرمانی در بهبود عزت نفس بیماران مبتلا به افسردگی اساسی دارد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، می توان درمان پذیرش و تعهد را به عنوان یک روش مؤثر و به عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش برای بهبود عزت نفس بیماران مبتلا به افسردگی اساسی پیشنهاد داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم