• مقایسه اثر آینه درمانی و آموزش متقاطع بر قدرت چنگش کودکان فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک (مستخرج از پایان نامه)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/03/26
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/03/26
    • تعداد بازدید: 1527
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک دومین نوع فلج مغزی درمیان نوزادان نارس می باشد که اندام فوقانی و تحتانی را در یک طرف بدن درگیر می کند. این تحقیق به منظور مقایسه اثر تمرینات حرکتی درآینه و آموزش متقاطع بر قدرت چنگش کودکان فلج مغزی همی پلژی انجام شد.

    مواد و روش ها: دراین پژوهش 20کودک فلج مغزی همی پلژی، بادامنه سنی (12-6) سال از مرکز درمانی محمد کرمانشاهی شهر کرمانشاه به صورت نمونه در دسترس، انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تجربی آینه درمانی و آموزش متقاطع تقسیم شدند. ابتدا با استفاده از دستگاه داینامومتر دیجیتال  (mie  medical research ltd) قدرت چنگش دست هر دو گروه، ارزیابی شد. سپس گروه آینه درمانی به مدت 16جلسه 30 دقیقه ای تمرینات فلکشن و اکستنشن مچ دست، فشاردادن کف دست روی میز، مشت کردن دست، فلکشن و اکستنشن مچ دست با کش الاستیک، فشار دادن توپ های ژله ای روی میز، چلاندن توپ های ژله ای و خم و راست کردن مچ با دمبل را با دست سالم در آینه انجام دادند، گروه دیگر همان تمرینات را بدون آینه انجام دادند.

    یافته های پژوهش: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای t مستقل و t همبسته نشان داد که قدرت چنگش از پیش آزمون به پس آزمون در هردو گروه به صورت معناداری پیشرفت کرد .(p<0.05) اما نتایج مقایسه بین گروهی حاکی از آن بود که گروه آینه درمانی به مراتب بهتر از آموزش متقاطع می باشد .(p<0.05)

    بحث و نتیجه گیری: این الگوی نتایج پیشنهاد می کند اگرچه تمرینات حرکتی برای افزایش قدرت چنگش در هر دو گروه مفید بود، اما آینه درمانی موثرتر و کارامد تر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها