• بررسی بروز 4 ساله رتینوپاتی دیابتی و عوامل مؤثر بر آن در دیابت نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: توجه به بهبود مراقبت ها، درمان های جدید، بیماریابی دیابت و هم چنین کنترل بهتر این بیماری و عوامل مؤثر برآن به نظر می رسد که شیوع و بروز عوارض دیابت از جمله رتینوپاتی در حال تغییر باشد لذا با توجه به این مساله بر آن شدیم که میزان بروز و پیشرفت رتینوپاتی و عوامل مؤثر در پیشرفت آن را در دیابت نوع ii بررسی کنیم.

    روش بررسی: در این مطالعه آینده نگراز بین بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد 120 بیمار دیابتی نوع ii که فاقد رتینوپاتی بودند به صورت متوالی انتخاب شده، پس از انتخاب بیماران و انجام معاینات کامل چشم، آزمایشات قند خون ناشتا، تری گلیسرید، کلسترول و قند دو ساعت بعد از صبحانه و هم چنین اندازه گیری قد، وزن و فشار خون انجام گرفته و بیماران برای 4 سال به طور سالانه تحت معاینات چشم پزشکی قرار گرفتند.

    نتایج: بروز تجمعی 4 ساله رتینوپاتی دیابتی 47.5% (با حدود اعتماد 95% [%95ci] 56.4-38.6%) بود. که از این میان 43 نفر (35.8%) دارای mild non proliferative diabetic retinopathy (mild npdr)، 10 نفر (8.3%) دچار moderat npdr، 3 نفر (2.5%) دچار sever npdr و یک نفر (0.8%) دچار (proliferative diabetic retinopathy)pdr شدند. میزان بروز رتینوپاتی در سال اول 5.8%، در سال دوم 20.3% در سال سوم 24.4% و در سال چهارم 7.4% بود. بین درجات رتینوپاتی و قند خون ناشتا، فشار خون سیستولیک و طول مدت ابتلابه دیابت در ابتدای مطالعه رابطه معنی داری وجود داشت (0.02p=، 0.004p=، 0.001(p=. ولی رابطه معنی داری بین سن، جنس، bmi، تری گلیسرید، کلسترول، نوع درمان، سیگار، فشار خون دیاستولیک و رتینوپاتی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: مدت زمان دیابت، قندخون و فشارخون سیستولیک عوامل مؤثر در بروز رتینوپاتی دیابتی می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها