• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 573
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن است که بر کیفیت زندگی بیماران اثر می گذارد و کیفیت زندگی آن ها را کاهش می دهد. میزان شیوع دیابت نوع 2 در ایران 6-4.5 درصد است که برای افراد بالای 30 سال بیش از 14 درصد برآورد گردیده که رو به افزایش است. میزان شیوع این بیماری در یزد 14.2 درصد می باشد. با توجه به شیوع بالای این بیماری در یزد و تأثیر آن بر کیفیت زندگی مبتلایان، بررسی موجود با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام، تا بتوان با استفاده از نتایج آن برنامه هایی برای تشخیص اولیه افراد در معرض خطر کاهش کیفیت زندگی تدوین و مداخلات لازم برای جلوگیری از کاهش کیفیت زندگی آن ها انجام داد.

    روش بررسی: این مطالعه از نو ع توصیفی مقطعی است که با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2 یزد و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک و عوامل وعوارض حاصل از دیابت دربین 120 نفر از بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکزتحقیقات دیابت یزد انجام گردید .اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی sf-20 جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: حدود 40 درصد از بیماران مورد بررسی دارای سن زیر 50 سال و 60 درصد بالای 50 سال بودند. میانگین امتیاز کیفیت زندگی بیماران مورد بررسی 25.65 از 60 بود. بین سطح تحصیلات و کیفیت زندگی بیماران رابطه معنی دار آماری مشاهده نگردید. بین شغل بیماران و کیفیت زندگی آن ها رابطه معنی دار آماری با (0.04(p< دیده شد .حدود 87 درصد بیماران دارای عوارض نوروپاتی و 78 درصد دارای عوارض رتینوپاتی بودند که این عوارض بر کیفیت زندگی آن ها اثر گذاشته بود و کیفیت زندگی آن ها پایین تر از بیمارانی بود که دارای این عوارض نبودند.

    نتیجه گیری: یافته های این بررسی مارا درزمینه تأثیر بیماری دیابت و عوارض آن بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری آگاه ساخته و راه و روش پیشگیری از کاهش کیفیت زندگی آن ها را نشان می دهد. نتایج این بررسی مشخص می کند که می توان از طریق مراقبت های پزشکی، بهداشتی و آموزش بهداشت کیفیت زندگی بیماران را افزایش داده و از کاهش آن پیشگیری نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها