• برآورد زمان ترانزیت کولون در افراد با یبوست مزمن ایدیوپاتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 913
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در موارد یبوست مزمن ایدیوپاتیک که بیش از 3 ماه طول می کشد و بیماری زمینه ای وجود ندارد اجرای درمان صحیح، وابسته به وضعیت زمان ترانزیت کولون (ctt) می باشد به طوری که اگر ctt طبیعی باشد یا کندی حرکات کولون مشاهده شود یا اختلال در تخلیه مدفوع از رکتوم باشد درمان های متفاوت و خاص خود را دارد هدف از این مطالعه جدا کردن این موارد با بررسی ctt جهت تصمیم درمانی صحیح برای بیماران می باشد.

    روش بررسی: این تحقیق از نوع diagnostic study و به روش case-series به مدت یکسال انجام گردید. در این مطالعه بیماران مبتلا به یبوست مزمن که شرایط ورود به مطالعه را داشتند 30 عدد مارکر حاجب در دو کپسول (15 عدد داخل هر کپسول) صبح مصرف نمودند و رادیوگرافی ساده شکم بعد از 120 ساعت انجام شد در افراد طبیعی انتظار می رود تنها 20% مارکرها (حداکثر 6 مارکر) باقی بماند سپس مواردی که بیش از 6 عدد مارکر باقی مانده بود بر حسب محل قرار گرفتن مارکر در داخل کولون راست، چپ، رکتوسیگموئید، اینرسی کولون یا اختلال تخلیه کولون مطرح می شود. در این مطالعه 43 بیمار که به مدت بیش از 3 ماه حداکثر 2 بار اجابت مزاج در هفته داشتند و به درمان های اولیه شامل افزایش فیبر غذایی و فعالیت فیزیکی پاسخ نداده بودند، مصرف داروی یبوست زا نداشتند و بیماری زمینه ای عصبی مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروز، سکته مغزی، هایپوتیروئیدی، دیابت، اعتیاد و سابقه قبلی جراحی روی شکم نداشتند وارد مطالعه شدند که 40 بیمار مطالعه را کامل کردند.

    نتایج: نتایج این مطالعه تشخیصی با آزمون chi-square مورد بررسی قرار گرفت. از کل بیماران 55% موارد (22 نفر) علی رغم یبوست مزمن ctt نرمال داشتند 17.5% (7نفر) اینرسی کولون، 7.5% (3 نفر) اختلال در تخلیه و 20% موارد (8 نفر )هم اینرسی کولون و هم اختلال تخلیه داشتند. در سنین بالاتر ctt طولانی تر بود به علاوه هرچه دفعات اجابت مزاج کمتر بود ctt طولانی تر بود هر چند در این مطالعه 16 بیمار مرد و 24 بیمار زن بودند ولی زمان ترانزیت کولون (ctt) در زن و مرد اختلاف معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: در این مطالعه با ساده ترین روش، کمترین هزینه و کمترین میزان تماس اشعه، زمان ترانزیت کولون در بیماران با یبوست مزمن ایدیوپاتیک تعیین شد و علاوه بر جدا کردن بیمارانی که ctt طبیعی داشتند، مواردی که اختلال در تخلیه کولون داشتند از مواردی که اینرسی کولون داشتند تفکیک شدند تا سیر پیگیری و درمان هر کدام از این بیماران مشخص گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها