• تأثیر تجویز استرادیول در فاز لوتئال سیکل های art و نتایج حاملگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 352
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: لانه گزینی یکی از مراحل بسیار مهم و حیاتی در هر سیکل درمانی art می باشد که به دو عامل جنین و پذیرش آندومتر بستگی دارد. پروتکول های درمانی مختلفی از جمله پروژسترون و استروژن و غیره برای دست یابی به آندومتر بهتر پیشنهاد شده است. به نظر می رسد که استروژن با تغییر وضعیت هورمونی، پذیرش آندومتر و میزان حاملگی را افزایش می دهد. هدف از این بررسی تأثیر اضافه نمودن استرادیول به پروژسترون در فازلوتئال بر میزان حاملگی در سیکل های art است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و به صورت آینده نگر و تصادفی است که از اردیبهشت لغایت بهمن ماه 1380 برروی بیمارانی که جهت درمان ناباروری و انجام icsi, ivf به مرکز ناباروری یزد مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. زنان بالای 40 سال و آندومتریوز و سندرم تحریک بیش از حد تخمدان کنار گذاشته شدند. پروتکول درمانی long با آگونیست gnrh بود. بیمارانی که به مرحله ترانسفر رسیده بودند، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه او ل علاوه بر mg100 پروژسترون عضلانی از روز هفتم ترانسفر، استرادیول نیز به درمان آن ها جهت حمایت از فاز لوتئال اضافه گردید و در صورت مثبت بودن جواب b-hcg در روز 14 ترانسفر، درمان به همان روش تا هفته هشتم حاملگی ادامه می یافت. در گروه دوم فقط 100 میلی گرم پروژسترون عضلانی روزانه تجویز گردید. بیماران حامله از نظر سقط و سلامت جنین های متولد شده نیز پیگیری شدند.

    نتایج: میزان حاملگی در 34 بیمار گروه i، که استرادیول نیز مصرف کرده بودند 26.5% و در 34 بیمار گروه ii که فقط پروژسترون دریافت کرده بودند 11.8% (4 مورد) بودکه از نظر آماری معنی دار تلقی گردید (0.034(p=. میزان سقط در گروه استرادیول بیشتر (3مورد) بوده ولی در گروه دیگر هیچ سقطی مشاهده نگردید (0.119(p=. دو مورد ناهنجاری ماژور در گروه اول مشاهده گردید که تفاوت معنی دار نبود (0.246(p=.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد افزودن استروژن به پروژسترون برای حمایت فاز لوتئال در بیمارانی که تحت تحریک تخمک گذاری با پروتکول long قرار گرفته اند موجب افزایش پذیرش آندومتر و افزایش میزان حاملگی می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها