• سطح سلنیوم سرم زنان مبتلا به سرطان پستان در بیماران مراجعه کننده به انستیتو کانسر در سال 1383 و مقایسه آن با افراد سالم

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 385
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سرطان پستان مهمترین سرطان کشنده درخانم ها بوده، میانگین سنی آن در کشور ما 48 سال است که از میانگین سن سرطان پستان در کشورهای پیشرفته بسیار پایین تر می باشد. از طرفی سلنیوم (selenium) می تواند به طرق مختلف از جمله به وسیله افزایش پاسخ ایمنی، حمایت سلول در برابر اکسیداسیون رادیکال های آزاد یا با کا هش ایجاد متابولیت های سرطان زا، از ایجاد سرطان جلو گیری کند. شیوع بالای سرطان پستان در زنان و میانگین سنی پایین تر آن درکشور ما، این بیماری را حایز اهمیت تر می کند. مطالعات مختلف نقش مفید سلنیوم سرم را در جلوگیری از ایجاد سرطان نشان می دهند و دیر زمانی است که سلنیوم در کشورهای پیشرفته به عنوان مکمل مفید غذایی استفاده می شود. از آنجا که در نقاط مختلف، مطالعات متفاوتی در مورد سطح سلنیوم در بیماران سرطانی انجام شده است، ما نیز تصمیم گرفتیم به بررسی سطح سلنیوم در بیماران ایرانی مبتلا به سرطان پستان بپردازیم. از طرفی دیگر در یک مطالعه مورد - شاهد، میزان سلنیوم خون افراد مبتلا به سرطان پستان را با گروه شاهد مقایسه کنیم و هم چنین بین گروه های سنی (بالاتر از 48 سال و زیر 48 سال) مقایسه ای انجام دهیم.

    روش بررسی: 45 نفر افراد زیر 48 سال مبتلا به سرطان پستان را که هیچ درمانی بر ای تومورشان انجام نشده و 33 نفرافراد بالای 48 سا ل مبتلا به بیماری که آنها ن یز درمان نشده بودند را به عنوان گروه مورد و 46 نفر افراد سال می که از نظرسن و مکان زندگی با مبتلایان جور شده بودند را به عنوان گروه شاهد انتخاب نمودیم؛ بدین نحو که از گروه شاهد، 23 نفر بالای 48 سال و 23 نفر زیر 48 سال سن داشتند. بعد از جمع آوری نمونه خون و آماده سازی آن ها، غلظت سلنیوم به روش جذب اتمی (atomic absorption) اندازه گیری شد. اطلاعات مربوط به نوع بافت شناسی، درجه و مرحله تومور، مصرف سیگار و فاکتورهای ایمونوهیستوشیمی imunohystochemistry (ihc) نیز جمع آوری شد.

    نتایج: متوسط سطح سلنیوم سرم 87 نفر زن مبتلا به سرطان پستان μg/l 161.20 با انحراف معیار μg/l46.27 و متوسط سطح سلن یوم سرم 46 زن گروه شاهد μg/l 187.71 با انحراف معیار μg/l 48.75 می باشد که تفاوت آماری معنی داری  است (0.001(p=. متوسط میزان سلنیوم در زنان مبتلا به سرطان کوچکتر از 48 سال، μg/l 169.35 با انحراف معیار μg/l 47.34 و متوسط میزان سلنیوم سرم در زنان مبتلا به سرطان مسن تر از 48 سال μg/l 155.39 با انحراف معیار μg/l 46.68 که از سه گروه دیگر کمتر بود. تفاوت سطح سلنیوم سرم بین گروه مورد و شاهد، در زنان مسن تر بیشتربود (0.007(p= در حالی که زنان جوانتر از 48 سال تفاوت معنی داری نداشتند (0.23(p=.

    نتیجه گیری: ممکن است تجویز سلنیوم به عنوان مکمل غذایی و به ویژه در سنین بالاتر، نقش محافظتی در مقابل ابتلا به سرطان پستان داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها