• بررسی اثرات افزودن ال کارنی تین به اریتروپوئیتن در درمان آنمی بیماران همودیالیزی مبتلا به نارسایی مزمن کلیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 371
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نارسایی مزمن کلیه، یک روند پاتوفیزیولوژیک به علت کاهش پیشرونده و غیر قابل بر گشت در تعداد و عملکرد نفرون های کلیه است. کم خونی یکی از مهم ترین مشکلات در بیماران نارسایی مزمن کلیه است. کم خونی که عمدتا به دلیل کاهش تولید اریتروپوئتین به وجود می آید، با تجویز هفتگی اریتروپوئیتین درمان می شود. پیشنهاد شده افزودن ال کارنیتین به اریتروپوئیتین باعث افزایش کارایی اریتروپوئیتین می گردد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با طرح قبل و بعد می باشد که از اسفند 1382 تا مرداد  1384(طی مدت 18 ماه) انجام گرفت، اثرات افزودن ال کارنیتین به اریتروپوئتین در بیماران مرکز همودیالیز بیمارستان شهید رهنمون یزد بررسی شده است 30 بیمار از این مرکز انتخاب شده و طی مدت 90 روز تحت درمان با قرص خوراکی ال کارنیتین (mg250)، دوبار در روز، علاه بر تجویز اریتروپوئیتن (iu/sc 2000) هفته ای سه بار، قرار گرفتند. جهت هر بیمار پرسشنامه ای تشکیل شد که در آن مشخصات بیمار، نوع بیماری زمینه ای، مدت انجام همودیالیز، میزان هموگلوبین و هماتوکریت، میزان ترانسفرین و فریتین در شروع مطالعه، پس از 45 روز و پس از 90 روز مشخص شده است.  اطلاعات پرسشنامه های تحقیق با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس و pairedt test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در پایان مطالعه مشخص شد که افزودن ال کارنیتین به اریتروپوئیتن باعث افزایش معنی دار هموگلوبین تا mg/dl 1.1 (0.001(p< و هماتوکریت تا 2.7% (0.001(p< می شود. علاوه بر آن کاهش معنی دار در ترانسفرین تا 57.5% (0.001(p< و فریتین تا mg/ml 121 (0.001(p< رخ داد. در ضمن از بین فاکتورهای جنس، سن، مدت همودیالیز و علت نارسایی مزمن کلیه، فقط مدت همودیالیز بر کارایی ال کارنیتین اضافه شده به اریتروپوئتین مؤثر است.

    نتیجه گیری: مطالعه فوق نشان داد که افزودن ال کارنیتین خوراکی به اریتروپوئتین طی مدت 3 ماه باعث افزایش کارایی اریتروپوئیتن در بهبود شاخص های خونی هموگلوبین و هماتوکریت می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها