• فراوانی نسبی عفونت هلیکوباکترپیلوری در بیماران مبتلا به لنفوم اولیه معده در مراجعین به مراکز پاتولوژی شهر یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 539
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: لفنوم ها گروهی از سرطان ها هستند که هفتمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان را تشکیل می دهند و معده یکی از شایع ترین مکان های لنفوم اولیه خارج گرهی می باشد. از سوی دیگر برخی از اطلاعات جدید نشان می دهد که لنفوم های malt معده به درمان آنتی بیوتیکی ضد هلیکوباکترپیلوری پاسخ می دهند. لذا بر آن شدیم فراوانی نسبی عفونت هلیکوباکتر در بیماران مبتلا به لنفوم اولیه معده در مراجعین به مراکز پاتولوژی شهر یزد را بررسی نماییم و ارتباط آن را با جنس، سن و شکایت بیمار و یافته های آندوسکوپیک در افراد مورد مطالعه به دست آوریم.

    روش بررسی: مطالعه انجام شده به صورت case series صورت گرفت. جمعیت مورد مطالعه را بیماران مراجعه کننده به مراکز پاتولوژی شهر یزد (بیمارستان شهید رهنمون، بیمارستان مادر، بیمارستان محبیبیان، بیمارستان شهید صدوقی) تا سال 1383 که در این مراکز تشخیص لنفوم اولیه معده برای آنان مطرح شده بود تشکیل می دادند و اطلاعات لازم با بررسی گزارش پاتولوژی و پرونده بیمارستانی بیماران جمع آوری شد. هم چنین بلوک های نمونه بافتی از نظر وجود هلیکوباکترپیلوری مجدداً بررسی شد. بعد از تکمیل پرسشنامه، یافته ها از نظر آماری با نرم افزار spss و آزمون های anova و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: تعداد افراد مورد مطالعه 28 بیمار بود. فراوانی نسبی عفونت هلیکوباکترپیلوری بیماران با لنفوم اولیه معده در مراکز پاتولوژی شهر یزد 43.5 به دست آمد. موارد عفونت هلیکوباکترپیلوری در لنفوم اولیه معده در زنان و در گروه سنی بالای 44 سال بیش تر بود. هم چنین عفونت هلیکوباکترپیلوری در شکایت دیس پپسی و نمای آندوسکوپی زخم شایع تر از بقیه موارد بود. به علاوه گرید بالای لنفوم اولیه معده در میان گریدهای مختلف شیوع بیشتری داشت.

    نتیجه گیری: در این بررسی ارتباط معنی داری بین لنفوم اولیه معده و عفونت با هلیکوباکترپیلوری به دست نیامد. با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می شود شیوع گریدهای مختلف لنفوم وارتباط آن ها با هلیکوباکترپیلوری مجدداً با تعداد نمونه بیشتر در شرایط اقلیمی متفاوت با یزد بررسی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها