• اثر تجویز ایبوپروفن بر بیحسی کامل دندان های آماسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 491
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بیحس نشدن دندان های آماسی پدیده کلینیکی شناخته شده ای است و هدف از این مطالعه بررسی اثر تجویز ایبوپروفن بر کیفیت بی حسی بیمارانی است که دارای پالپ آماسی می باشند.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی از 40 بیمار مراجعه کننده به کلینیک خصوصی و دانشکده دندانپزشکی استفاده شد بیمارانی در مطالعه شرکت داده شدند که دارای پالپ آماسی و درد شبانه در یکی از دندان های مولر یا پرمولرفک پایین بودند دو دندان در همان نیمه فک به عنوان کنترل در نظر گرفته شد. برای بررسی کیفییت بیحسی از پالپ تستر استفاده گردید. بیماران به دو گروه 20  نفری به صورت تصادفی تقسیم شدند پس از ثبت درجه پالپ تستر برای دندانهای مورد نظر به بیمار ان گروه اول 400 میلی گرم ایبوپروفن و در گروه دیگر پلاسبو تجویز گردید و پس از یک ساعت نیمه فک به وسیله تزریق بلاک بی حس شد پس از بوجود آمدن علایم بیحسی بافت نرم، مجدداً درجه پالپ تستر برای دندان های مورد نظر ثبت گردید. در این مطالعه شاخص جدیدی به نام درجه حساسییت دندان تعریف شده است که برابر عکس درجه پالپ تستر می باشد و بین مقدار صفر و یک قرار دارد.

    نتایج: یافته های به دست آمده در هر دو گروه قبل و بعد از تجویز دارو و بیحسی بوسیله تست آماری مقایسه شد درجه حساسیت دندان پس از تجویز ایبوپروفن نسبت به گروه پلاسبو کاهش بیشتری پیدا کرد و تفاوت آمار ی معنی دار نشان داد (0.01(p=. که معرف اثر ایبوبروفن بر افزایش کیفییت بی حسی می باشد.

    نتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان برای افزایش اثر بی حسی در بیماران با پالپ آماسی، از تجویز ایبوپروفن (در صورتی که مورد عدم تجویز نباشد) یک ساعت قبل از عمل استفاده کرد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها