• شیوع سندرم پسود و اکسفولیاسیون در بیماران دیابتی مرکز تحقیقات دیابت یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 447
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سندرم سودواکسفولیاسیون یکی از علل مهم گلوکوم ثانویه می باشد. شیوع این سندرم به طور ق ابل ملاحظه ای در جمعیت های مختلف متفاوت است. و با بالا رفتن سن، شیوع آن افزایش می یابد و از طرفی دیابت یکی از ریسک فاکتورهای مهم گلوکوم می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع سندرم سود و اکسفولیاسیون در بیماران دیابتی بالاتر از 50 سال می باشد.

    روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی انجام گرفته است، 400 بیمار دیابتی بالاتر از 50 سال به طور متوالی انتخاب شده و بعد از تکمیل پرسشنامه، معاینات چشم توسطslit-lamp، لنز 3-mirror و افتالموسکوپی غیرمستقیم انجام شد. فشار داخل چشم توسط تونومتر applanation goldman اندازه گیری شد.

    نتایج: از 400 بیمار دیابتی بالاتر از 50 سال 24 نفر (6%) مبتلا به سندرم سودواکسفولیاسیون بودند.  با افزایش سن شیوع سندرمسودواکسفولیاسیون به طور معنی داری افزایش یافت (0.007(p=. ولی رابطه معنی داری بین شیوع سندرم سودواکسفولیاسیون با جنس، طول مدت ابتلا به دیابت و رتینوپاتی مشاهده نشد (0.7(p=. همچنین شیوع گلوکوم در افراد دارای سندرم سودواکسفولیاسیون 14.8% بود.

    نتیجه گیرِی: در مطالعه ما شیوع سندرم سودواکسفولیاسیون در افراد د یابتی بالاتر از 50 سال 6% و در افرادی که دارای سندرم سود واکسفولیاسیون بودند شیوع گلوکوم بالا (14.28%) بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها