• بررسی آلودگی باکتریال در مدار تنفسی ماشین های بیهوشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 456
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: عفونت های بیمارستانی از علل مهم مرگ و میر و صرف هزینه می باشد. لذا ضروری است که با شناسایی منابع آلودگی، عفونت ها را تحت کنترل درآوریم. بدین منظور با توجه به آمار روز افزون اعمال جراحی و خطرات آلودگی ناشی از به کارگیری وسایل و دستگاه های بیهوشی این بررسی انجام گرفت. هدف از مطالعه تعیین آلودگی باکتریال لوله های خرطومی دستگاه های بیهوشی در اتاق های عمل جراحی بود.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. تعداد نمونه 440 مورد بود که در طول هفته از قسمتهای مختلف لوله های خرطومی بعد از اتمام دوره بیهوشی توسط سوآب استریل مرطوب تهیه و به محیط کشت منتقل می شد. در روز پنج شنبه هر هفته نیز نمونه ای از قسمت های مختلف لوله بعد از ضد عفونی آن ها با محلول ساولن 1:30 به روش فوق فراهم می گردید. در نهایت پس از 24 ساعت محیط های کشت از نظر رشد کلنی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: نتایج حاصله نشان داد از کل 440 نمونه گرفته شده 297 مورد (80.7%) قبل از ضد عفونی و 46 مورد (63.87%) بعد از ضدعفونی بدون آلودگی بودند و 71 مورد (19.29%) قبل از ضد عفونی و 26 مورد (26.1%) بعد از ضد عفونی آلوده بودند.

    نتیجه گیرِی: نمونه گیری و کشت از وسایل و تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان یکی از مهم ترین اقدامات در شناسایی و کنترل عفونت های بیمارستانی است. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان داد که در صد آلودگی باکتریال حدود 22% موارد بوده است. لذا پیشنهاد می گردد فیلترهای آنتی باکتریال قبل از تکه yشکل لوله های ماشین بیهوشی نصب گردیده و حتی الامکان لوله های خرطومی یکبار مصرف جایگزین لوله های رایج شود، به علاوه تحقیقات گسترده تری در زمینه تأثیر مواد ضد عفونی کننده متنوع ضروری به نظر می رسد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها