• مقایسه اثر سوکروز و کرم املا برروی درد حاد ناشی از خونگیری پاشنه پا در نوزادان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 609
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: برخلاف عقیده رایج قبلی نوزادان درد را حس می نمایند و حتی ممکن است حساسیت آن ها به درد و اثرات درازمدت ناشی از آن بیش از شیرخواران بزرگتر باشد. شایع ترین اقدام دردناک در نوزادان خونگیری است. راه های متفاوتی برای تسکین درد حاد در نوزادان وجود دارد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه اثر سوکروز 25% با کرم املا (لیدوکائین+ پریلوکائین) و پلاسبو (آب و کرم پایه) در تسکین درد حاد ناشی از خونگیری، در نوزادان ترم بیمارستان آموزشی شهید صدوقی یزد بود.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است که بر روی 210 نوزاد ترم انجام شد. تمام نوزادان در شرایط بالینی پایدار و یکسان بودند. نوزادان بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول (سوکروز 25%+ کرم پایه)، گروه دم (کرم املا + آب مقطر) و گروه سوم (کرم پایه + آب مقطر) استفاده شد. سپس خونگیری از پاشنه پا انجام گرفت. همزمان با خونگیری امتیاز dna، و مدت زمان گریه و تعداد ضربان قلب اندازه گیری شد. پس از جمع آوری اطلاعات و آنالیز آن ها، شدت درد، مدت زمان گریه و تعداد ضربان قلب در سه گروه مورد مقایسه قرار گرفت.

    نتایج: زمان گریه (میانگین ± انحراف استاندارد) در سه گروه، سوکروز 25% و کرم پایه، کرم املا با آب مقطر و کرم پایه و آب مقطر به ترتیب عبارت بود از 6.7±10.53، 5.4±8.76 و 18.11±18.97 (0.001(p=. امتیاز dna در سه گروه با استفاده از آزمون کروسکالوالیس مورد مقایسه قرار گرفت و تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0.001(p=.

    نتیجه گیرِی: این مطالعه نشان داد که محلول سوکروز و کرم املا هردو باعث کاهش شدت درد و مدت زمان گریه و امتیاز dna می شوند، ولی به دلیل اثر سریع و سلامت بیشتر، محلول سوکروز توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها