• بررسی ارزش تشخیصی قطرات اولیه ادرار در جداسازی اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و مایکوپلاسما هومینیس در مجاری ادراری مردان و زنان مبتلا به اورتریت های غیرگنوکوکی و اورتریت های غیراختصاصی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 573
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم یکی از مهم ترین عوامل اورتریت غیرگنوکوکی (ngu) و اورتریت غیراختصاصی (nsu) در مردان می باشد. مایکوپلاسما هومینیس نیز در ایجاد ngu و nsu نقش دارد. هدف از انجام این مطالعه جداسازی مایکوپلاسماهومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در بیماران مبتلا به اورتریت غیر گنوکوکی و اورتریت غیر اختصاصی با استفاده از نمونه قطرات اولیه ادرار در بیماران مرد که فاقد ترشح مجرا هستند و خانم هایی که دارای علایم بالینی بوده اما از نظر کشت ترشح واژن منفی هستند، می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی است که برروی نمونه قطرات اولیه ادرار 150 بیمار (21 زن و 129 مرد) که با تشخیص پزشک جهت بررسی اورتریت های غیرگنوکوکی به بخش باکتری شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مدت یکسال (84-1383) مراجعه کرده بودند، با استفاده از روش کشت بررسی شد.

    نتایج: از 150 نمونه قطرات اولیه ادرار کشت داده شده، 49 نمونه (32.6%) از نظر وجود ارگانیسم های مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم مثبت و 101 نمونه (67.4%) منفی شدند. از 21 بیمار زن مورد بررسی نمونه 5 زن از نظر وجود این ارگانیسم ها مثبت شدند (2 نمونه مایکوپلاسما هومینیس، 3 نمونه اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم). از129  بیمار مرد مورد بررسی 44 نمونه از نظر وجود این ارگانیسم ها مثبت شدند (17 نمونه مایکوپلاسما هومینیس، 4 نمونه اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، 23 نمونه هر دو ارگانیسم). اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم از نمونه 30 بیمار (20%) و مایکوپلاسما هومینیس از 42 بیمار (28%) جدا شد.

    نتیجه گیرِی: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، در صورت عدم امکان گرفتن نمونه ترشحات مجرا در مردان و یا منفی بودن نتایج کشت ترشحات واژن در زنان، علی رغم دارا بودن علایم بالینی، می توان از نمونه قطرات اولیه ادرار برای تشخیص ارگانیسم های مایکوپلاسما و اوره آپلاسما در بیماران مبتلا به اورتریت غیر گنوکوکی و اورتریت غیر اختصاصی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها