• بررسی میزان روی سرم در کودکان زیر 5 سال مبتلا به سوء تغذیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 305
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کمبود روی باعث کاهش اشتها و توقف رشد و افزایش بروز عفونت می شود و در صورتی که کمبود روی ادامه پیدا کند ممکن است باعث کوتاهی قد و تأخیر بلوغ شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان سطح روی در کودکان با اختلال رشد و وزن گیری می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی است که بر روی 460 کودک زیر 5 سال که وزن کم داشتند انجام شد. از کودکان بعد از بررسی های لازم و ثبت اطلاعات، 5 میلی لیتر خون گرفته می شد. سپس نمونه ها به دانشکده شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان فرستاده می شد و در آنجا به روش اسپکترومتری جذب اتمی روی سرم اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت.

    نتایج: در این پژوهش از تعداد کل 460 کودک مورد مطالعه 232 نفر پسر (50.43%) و 228 نفر دختر (49.56%) بودند. متوسط سن افراد مورد مطالعه 2.5 سال بود. 89.3% کودکانی که سوء تغذیه خفیف داشتند کمبود روی در آن ها ثابت شد اما همه کودکانی که سوء تغذیه متوسط و شدید داشتند کمبود روی در آن ها وجود داشت.

    نتیجه گیرِی: در این پژوهش مشخص شد که اکثر کودکان مبتلا به سوء تغذیه روی سرم آن ها کمتر از حد استاندارد است و هر چه که سوء تغذیه شدیدتر باشد میزان روی سرم کمتر است. 100% دختران و 85.77% پسران مورد مطالعه به کمبود روی مبتلا هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها