• مقایسه ی اثرآنتی بیوتیک خوراکی و تزریقی در پیشگیری از عفونت زخم های تروماتیک درجه ii در اورژانس بیمارستان های آموزشی شهر یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 395
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: زخم های تروماتیک یکی از شایع ترین علل مراجعه به بخش فوریت های پزشکی را تشکیل می دهد و عفونت زخم، روند بهبودی را مختل می کند. تمام زخم ها با به کارگیری اصول کامل استریلیتی در نهایت دچار آلودگی باکتریایی می شوند ولی تعداد کمی به سمت علایم بالینی پیش می روند. تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی برای زخم های تروماتیک مورد توافق همگان نیست. در این مطالعه اثربخشی آنتی بیوتیک پروفیلاکسی تزریقی با نوع خوراکی در پیشگیری از عفونت زخ مهای تروماتیک مقایسه شده است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است که برروی 237 بیمار دارای زخم تروماتیک گرید ii انجام شده است. بیماران به طور تصادفی ساده به 2 گروه تقسیم شدند، گروه اول نیم ساعت قبل از بخیه شدن زخم مورد تجویز یک گرم آمپول سفازولین قرار گرفتند و پس از آن هیچگونه آنتی بیوتیک دیگری دریافت نکردند. برای گروه دوم 1 ساعت قبل از بخیه زخم یک عدد کپسول سفالکسین mg 500 تجویز شد و پس از بخیه تا 24 ساعت هر 6 ساعت یک عدد کپسول سفالکسین mg500 ادامه یافت. پس از ترخیص یک نوبت بین روزهای 10-7 و یک نوبت حدود روز 30 از زمان ترخیص، بیماران از نظر پیگیری عفونت زخم، مورد بررسی و معاینه جراح قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار رایانه ای spss ver11 و با استفاده از آزمون های مجذور کای و fisher exact test و تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: بر اساس یافته های این مطالعه دو گروه موردبررسی از نظر متغیرهای مخدوش کننده یعنی سن، جنس، وسعت زخم، عامل ایجاد کننده تروما، محل تروما و فاصله زمانی از تروما تا مراجعه به اورژانس یکسان بودند. شیوع عفونت در گروه خوراکی 2.5 درصد و در گروه تزریقی 1.7 درصد بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (0.683=(p.

    نتیجه گیرِی: با توجه به این که شیوع عفونت در دو گروه یکسان بوده است، بنابراین می توان برای پیشگیری از بروز عفونت به جای آنتی بیوتیک تزریقی از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها