• بیان متمایز دو واریانت مختلف survivin در مراحل تکوینی فولیکول های تخمدانی موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 479
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: سروایوین  (survivin) یکی از جدیدترین مهارکننده های آپوپتوزی است که بیان آن در بافت های جنینی و توموری که سرعت تقسیم بالایی دارند مشاهده شده است. هدف از انجام این پژوهش تعیین بیان متمایز واریانت های مختلف ژن سروایوین در مراحل مختلف تکوینی فولیکول های تخمدانی موش بود.

    روش کار: مطالعه به روش تجربی بر روی موش های ماده سوری نابالغ 12، 16 و 21 روزه نژاد nmri انجام شد. جمع آوری فولیکول های تخمدانی در مراحل پره آنترال، پره آنترال بزرگ و آنترال به صورت جداگانه و به روش مکانیکی انجام شد. rna کل از هر مجموعه فولیکولی به صورت جداگانه استخراج و واکنش رونویسی معکوس با استفاده از پرایمر الیگو dt و آنزیم m-mulv انجام شد. cdna حاصل با استفاده از پرایمرهای اختصاصی برای سروایوین و بتا 2- میکروگلوبولین (به عنوان کنترل داخلی) طی واکنش زنجیره ای پلیمراز تزاید یافت. در نهایت بیان نیمه کمی رونوشت سروایوین در مراحل مختلف تکوینی با استفاده از آزمون post-hoc lsd تحت آنالیز آماری قرار گرفت.

    نتایج: یافته های این مطالعه نشان می دهد که سروایوین در مراحل مختلف تکوین فولیکول های تخمدانی بیان می شود. واکنش rt-pcr دو محصول تزاید یافته را نشان داد که نشان دهنده بیان واریانت کوچک و بزرگتر سروایوین (40 و 140) در فولیکول های تخمدانی است. حداکثر بیان mrna واریانت 140 در فولیکول های پره آنترال مشاهده شد و با پیشرفت مرحله تکوین فولیکولی بیان آن کاهش نشان داد که این کاهش در مرحله پره آنترال بزرگ و آنترال معنی دار بود (0.05(p<. بیان نیمه کمی واریانت 40 در سه مرحله تکوین فولیکولی تفاوت معنی داری را نشان نداد. واریانت دیگر (سروایوین 121) در هیچکدام از مراحل تکوینی فولیکولی بیان نشد.

    نتیجه نهایی: کاهش بیان سروایوین در مرحله آنترال نسبت به مراحل قبلی میتواند نشاندهنده نقش این واریانت در اترزی فولیکولی باشد. مقایسه سروایوین در مراحل مختلف تکوینی فولیکول های تخمدانی در سطح پروتئین پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها