• مقایسه کارایی فیلترهای پیش ذخیره ای و پس ذخیره ای جداکننده گلبول های سفید در بیماران تالاسمی وابسته به خون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: گلبول های سفید موجود در محصولات خونی مسئول ایجاد عوارض متعددی در گیرنده ای خون می باشند. از جمله این عوارض واکنش های تب زا، واکنش شدید پلاکتی در اثر آلوایمیونیزاسیون و انتقال ویروس های داخل سلولی بخصوص سیتومگالو ویروس است. پیشرفت بیوتکنولوژی باعث تولید و تکامل فیلترهایی شده است که قادرند گلبول های سفید باقی مانده درمحصول خونی را تا زیر سطح آستانه مورد نیاز برای ایجاد عوارض مذکور جداسازی کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین کارائی دو نوع فیلتر پیش ذخیره ای و پس ذخیره ای در جدا کردن گلبول های سفید موجود در فرآورده های خو نی انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه تجربی 140 فیلتر مورد استفاده برای بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به درمانگاه هماتولوژی کودکان بیمارستان بعثت همدان در سال 1387 بررسی شدند. این بیماران در 2 گروه جداگانه تحت ترانسفوزیون با گلبول های قرمز فیلتر شده بافیلتر های پیش ذخیره ای و پس ذخیره ای جداکننده گلبول های سفید قرار گرفتند. راندمان عددی دو نوع فیلتر با استفاده از دستگاه سلول شمار 5part. diff.sys max تعیین گردید. علاوه بر این، عوارض ناشی از انتقال خون شامل تب، لرز، افت فشار خون، کهیر، وی زینگ، فلاشینگ نیز در هر 2 گروه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. داده های مطالعه تحت برنامه ویرایش پانزدهم spss و با استفاده از آزمون های آماری chi-squr و independent t-test تجزیه و تحلیل آماری گردید و سطح معنی دار با این آزمون ها کمتر از 0.05 در نظر گرفته شد.

    نتایج: راندمان بدست آمده در مورد فیلترهای پیش ذخیره ای 0.69±99.7 درصد و در مورد فیلتر های پس ذخیره ای 12.47±92.74 درصد بود، که تفاوت معنی داری را بین آن ها نشان می دهد (0.000(p=. عوارضی نظیر تب، لرز، کهیر و فلاشینگ در هیچ یک از بیماران دو گروه گزارش نگردید، لکن عارضه افت فشار خون در 14 بیمار از هر یک از دو گروه تحت مطالعه دیده شد که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند (1=(p. حداکثر گلبول های سفید باقی مانده در خون فیلتر شده در گروه پیش ذخیره ای 20 سلول، ودر گروه پس ذخیره ای 524 سلول در هرمیکرو لیتربود.

    نتیجه نهایی: تفاوت قابل توجه انحراف معیار در راندمان این دو نوع فیلتر نشان می دهد روش پیش ذخیره ای از نظر جداسازی گلبول های سفید بر روش پس ذخیره ای ارجحیت دارد و استفاده از فیلتر های پس ذخیره ای برای جدا سازی گلبول های سفید قابل اعتماد نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها