• اثر سدیم آرسنیت بر قدرت زیستی، مورفولوژی و نمایه پروتئینی سلول های بنیادی مزانشیم مغز استخوان رت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: سدیم آرسنیت به عنوان یک آلاینده زیست محیطی در هوا، آب و پوسته زمین وجود دارد و سلامتی انسان را تهدید می کند. هدف از این مطالعه تعیین اثر سدیم آرسنیت بر قدرت زیستی و مورفولوژی سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان رت می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تجربی سلول های بنیادی مزانشیم مغز استخوان رت در محیط کشت dmem حاوی fbs 1500 و پنی سیلین -استرپتومایسین تا مرحله پاساژ سوم رشد داده شد. سپس سلول ها با سدیم آرسنیت (0، 0.1، 0.5، 2.5، 12.5 و 20 میکرومولار ) در 48 و 36، 24، 12 ساعت تیمار شد. قدرت زیستی سلول ها با رنگ آمیزی تریپان بلو و تست mtt بررسی و سپس دز 0.1 میکرومولار و مدت زمان تیمار 36 ساعت برای ادامه مطالعه انتخاب شد. مورفولوژی سلول ها با رنگ آمیزی های هوخست، پروپیدیوم آیوداید و آکریدین اورنژ و هم چنین تغییرات پروفیل پروتئین سلول ها توسط الکتروفورز مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss و توسط آزمون های آماری  anovaیکطرفه و دوطرفه آنالیز گردید.

    نتایج: بر اساس آنالیز واریانس دوطرفه داده ها، اثر متقابل و همزمان دز مصرفی سدیم آرسنیت و زمان تیمار باعث کاهش معنی دار قدرت زیستی سلول های مزانشیم مغز استخوان رت شد (0.001(p<. آنالیز واریانس یک طرفه داده ها نشان داد که قدرت زیستی سلول ها از دز 0.1 میکرومولار در زمان 36 ساعت به بعد در همه زمان های تیمار نسبت به کنترل دارای تفاوت معنی دار بود (0.05(p<. تغییرات مورفولوژیک شامل متراکم شدن و تغییر شکل هسته، تخریب غشاء و چروکیدگی سیتوپلاسم مشاهده شد. علاوه بر آن نمایه پروتئینی سلول های تحت تیمار نیز نسبت به کنترل تغییرات آشکاری رانشان داد.

    نتیجه نهائی: مسمومیت با سدیم آرسنیت باعث تغییر در مورفولوژی و نمایه پروتئینی سلول های مزانشیم مغز استخوان رت می شود و کاهش معنی دار قدرت زیستی این سلول ها وابسته به دز و زمان می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها