• بررسی ارتباط علائم روانپزشکی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه های شهر اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: برخی مطالعات نشان داده اند که 14 درصد از کاربران اینترنت، مبتلا به علائم رفتارهای وسواسی، حالت روان شیدایی، افسردگی و جز این ها هستند. هم چنین در مطالعاتی به ویژگی هایی نظیر انزوای اجتماعی، عزت نفس پایین و .... اشاره شده است. این مطالعه به تعیین ارتباط میان اعتیاد به اینترنت و علائم روانپزشکی می پردازد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی تعداد 120 نفر از کاربران دانشجوی شهر اصفهان به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، تشخیصی اعتیاد به اینترنت (ydq)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (lat) و پرسشنامه s-cl-90-r توسط گروه نمونه تکمیل شده و در نهایت نمرات علائم روانپزشکی از روی نمرات اعتیاد به اینترنت آنان پیش بینی شد. همچنین میانگین نمرات علائم روانپزشکی در افراد معتاد به اینترنت و غیر معتاد نیز مقایسه شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری آنالیز کواریانس چندمتغیره و رگرسیون لجستیک توسط نرم افزار 12 spssمورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

    نتایج: بر اساس یافته های این مطالعه تفاوت معنی داری میان میانگین علائم روانپزشکی در تمامی خرده مقیاس ها در پرسشنامه  s-cl-90-r و سه شاخص gsi ,psdi ,pst در دو گروه معتاد به اینترنت و کاربر عادی وجود دارد. (0.001(p<. هم چنین نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین نمرات علائم روانپزشکی (نظیر افسردگی، اضطراب، خود بیمارانگاری، وسواس، حساسیت بین فردی، پرخاشگری، پارانویا، فوب یا و روانپریشی) و سه شاخص gsi ,psdi ,pst با اعتیاد به اینترنت وجود دارد. .(p<0.01) هم چنین اعتیاد اینترنتی با کنترل جنسیت بر علائم روانپزشکی نه گانه تاثیرگذار بود

    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج این مطالعه جای آن دارد به پدیده اعتیاد اینترنتی به عنوان یک مشکل روانی که اغلب گریبانگیر نسل جوان و آینده ساز جامعه می باشد توجه جدی مبذول گردد و متخصصین روانپزشکی و روانشناسی که در امر بهداشت روان فعالیت می کنند لازم است تا در مورد مشکلات روانی ناشی از اعتیاد اینترنتی نظیر اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، نارضایتی شغلی و تحصیلی در میان معتادان به اینترنت آگاهی داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها