• شیوع سرمی آنتی بادی های igm, igg ضد توکسوپلاسما در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خرم آباد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 384
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: توکسوپلاسموز یکی از شایع ترین عفونت های انگلی انسان بوده که در زنان باردار می تواند سقط یا ضایعات جنینی جبران ناپذیری ایجاد نماید. هدف این مطالعه تعیین سرواپیدمیولوژی عفونت توکسوپلاسموز در زنان باردار شهری و روستایی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خر مآباد در سال های 86-1385 می باشد.

    روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد که در آن جمعا 390 نفر افراد تحت مطالعه (شامل 250 نفر از زنان باردار شهری و 140 نفر از زنان باردار روستایی) مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خرم آباد، به روش خوشه ای- تصادفی دو مرحله ای انتخاب و جهت یافتن آنتی بادی های اختصاصی ضد توکسوپلاسما در نمونه خون آن ها از کیت های igg-elisa و igm-elisa  استفاده گردید. سپس نتایج حاصل با استفاده از آزمون های ناپارامتری و آنالیز واریانس مورد واکاوی آماری قرار گرفتند.

    نتایج: در این مطالعه شیوع سرمی توکسوپلاسموز در جامعه شهری 30.8% و در جامعه روستایی 31.4% برآورد گردید. از این عده، 23.6% و 7.2% زن شهری و 23.5% و 7.9% زنان روستایی به ترتیب مبتلا به عفونتهای مزمن و حاد (یا تحت حاد) توکسوپلاسموز بودند. بین سطح عیار igg و سن افراد (0.001(p< و هم چنین بین سطح عیار هر دو آنتی بادی و سطح تحصیلات افراد رابطه آماری معنی دار مشاهده گردید (0.01(p< اما بین عیار مثبت آنتی بادی و سایر متغیرها ارتباط معنی داری دیده نشد.

    نتیجه نهایی: نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که افزایش سطح تحصیلات و ارتقاء آگاهی های بهداشتی مردم می تواند باعث کاهش میزان ابتلا به توکسوپلاسموز گردد. از طرفی با توجه به اینکه 69% زنان باردار منطقه فاقد مصونیت لازم در برابر این بیماری هستند، لذا اتخاذ اقدامات موثر پیشگیرانه و کنترلی در این منطقه کاملاً ضرورت دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها