• بررسی اثرتوکسیسیته عصاره الکلی زنجبیل تازه بر سلول های سرطانی کبد

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: بطور کلی عصاره بسیاری از ادویه ها اثرات بالای مهار کنندگی (سایتوتوکسی سیتی) بر کشت سلول های توموری نشان داده اند. زنجبیل گیاهی طبی بوده و مطالعات اخیر نشان می دهد که دارای خواص آنتی توموری، ضد قارچ، حشره کشی و anti ulcer می باشد. با اینحال تاثیرات آنتی توموری آن برروی رده سلول سرطان کبد انجام نشده است. لذا در این مطالعه اثر آنتی توموری عصاره الکلی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش کار :در این مطالعه تجربی سلول های hepg2 و سلول های نرمال (l929) در محیط dmem حاوی سنین جنین گاو و آنتی بیوتیک کشت گردیدند. سپس سلول ها با رقت دو گانه از غلظت 5000 تا 78.125 میکروگرم/ میلی لیتر به مدت 48.24 و 72 ساعت کشت داده شدند و زیست پذیری (viability) سلول ها به روش mtt تعیین گردید.

    نتایج: نتایج تست mtt بعد از 48 ساعت در غلظت 2500 میکروگرم/ میلی لیتر نشان داد که 50% سلول ها نسبت به گروه کنترل (l929) زنده بودند (0.001(p<، ولی سلول های l929 از نظر مورفولوژی سالم و زنده بودند. لذا ic50 در حدود غلظت 2500 در نظر گرفته می شود نتایج مورفولوژی نشان می دهد که سلول های l929 تحت اثر عصاره هیچ گونه تغییرات مرفولوژیکی مشخصی نسبت به سلول های کنترل (بدون عصاره) ندارد. مقایسه نتایج مرفولوژیکی در سلول های سرطانی (he pg2) در روزهای مختلف نتایج مهمی را نشان می دهد. سلول های تحت اثر عصاره در روزهای مختلف تفاوتهای بسیار بارز و وابسته به دوزی نشان دادند .بطوریکه بتدریج و با افزایش زمان و در دوزهای بالاتر تغییر شکل سلولی بسیار واضح تر بود. مهار رشد سلول ها، تحلیل رفتگی و افزایش اندازه واکوئل، کاهش سیتوپلاسم و پیگمانته شدن هسته قابل مشاهده بود.

    نتیجه نهایی: با توجه به اینکه عصاره الکلی زنجبیل خواص سیتوتوکسیسیته در سلول های سرطانی داشته ولی با اینحال اثرات سمی در سلول های نرمال ندارد، از آن می توان به عنوان یک ماده در درمان سرطان استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم